Groot aantal vernieuwingen aan YouTube
YouTube heeft zijn website vernieuwd. De videopagina’s moeten overzichtelijker worden, maar tegelijk moeten ze gebruikers aanzetten om meer te doen dan alleen video’s kijken.
Volgens YouTube zelf werkte de site niet zoals het hoort. Dat komt doordat er de afgelopen jaren te veel nieuwe functies zijn bijgekomen. Die zorgen ervoor dat gebruikers minder snel doorklikken, of dat ze worden afgeschrikt door de vele knoppen.
Tegelijk zit de videosite met een andere gebruikersgroep die juist graag al die extra knoppen en vakken op één pagina heeft. Daarom probeert de nieuwe versie een brug te slaan tussen overzicht en functionaliteit.
[related_article id=”158901″]
Voor wie zelf video’s maakt, lijkt de vernieuwing een goede zaak. Zo krijg je bij het afspelen van een filmpje boven aan de pagina een lijst van andere video’s van de uploader in kwestie. Videomakers kunnen hun werk ook beter herkenbaar maken door bij hun video’s een profielfoto of een logo boven elke videospeler te plaatsen.
Statistieken
Een interessante verbetering is dat je voor elk filmpje de populariteit kunt volgen. Waar we vroeger alleen een getal kregen voor het aantal keer dat het fragment werd afgespeeld, vinden we nu een veel uitgebreider paneel.
Zo kun je in een tijdslijn zien wanneer een video populair was. Tegelijk krijg je aanduidingen over wanneer en waar het voor het eerst op een site werd geplaatst en hoeveel kijkers het via deze site heeft gelokt. Ook zie je een overzicht van waar en door welke leeftijds- en geslachtscategorie iets wordt bekeken.
Een deel van deze functies was al beschikbaar voor de zelfgeplaatste video’s, maar YouTube hoopt dat gebruikers ze nu sneller gaan raadplegen. De algemene strategie is dan ook dat doorsnee gebruikers op termijn meer powerusers worden die meer doen dan louter video’s bekijken. Die gebruikers gaan immers sneller commentaar geven, video’s maken of het fragment verder doorsturen.
Duimen en sterren
Met de vernieuwing verdwijnt wel de sterrenbeoordeling. Waar we tot gisteren een video met één tot vijf sterren konden beoordelen, is dit vanaf nu met een duim omhoog/omlaag-knop.
Die verandering zat er al enige tijd aan te komen. Gebruikers hebben immers de neiging om ofwel één ster of vijf sterren te geven. Nu kunnen gebruikers gewoon aangeven of ze iets wel of niet leuk vinden.
Langer kijken
Alle veranderingen hebben één gemeenschappelijk doel: de kijker moet langer op de site blijven. YouTube maakt daar overigens geen geheim van. “Mensen brengen vijftien minuten per dag door op YouTube, maar ze spenderen vijf uur per dag aan televisie”, zegt woordvoerder Chris Dale. De site probeert zijn schade dus in te halen.