Nieuws

YouTube in zee met Frans mediabedrijf

De filmpjeswebsite YouTube heeft een samenwerking beklonken met het Franse mediabedrijf Lagardère Active.

"Een historisch akkoord", zo noemt Google-topman Henrique de Castro, met enig gevoel voor overdrijving, het contract voor drie jaar dat getekend is met het Lagardère Active. Die naam zegt u misschien weinig, maar Lagardère Active is een stevige speler in het Franse medialandschap en heeft heel wat (kleinere) zenders als MCM, Mezzo, Canal J en June in zijn portefeuille, en een reeks productiehuizen.

Het bedrijf zal nog voor het einde van het jaar een deel van zijn catalogus op YouTube zetten, zegt topman Didier Quillot tijdens een persconferentie op MipTV, de jaarlijks televisiebeurs in Cannes. Google zal voor Lagardère advertenties werven. Lagardère zal drie vormen van programma’s leveren: korte filmpjes, langere filmpjes en televisieprogramma’s.

[related_article id=”158901″]

Afremmen
Volgens de twee partijen is het een win-winsituatie. Lagardère hoopt dankzij de deal met Google internationaal door te groeien. Een deal met YouTube zorgt immers voor internationale promotie én extra advertentie-inkomsten. En het is geen geheim dat Google al langer bedrijven zoekt om mee samen te werken. Google wil immers graag "meer kwaliteit" bieden aan zijn online kijkers.

Lagardère zelf beseft dat het voorzichtig moet zijn en dat het Google moet afremmen. "We willen vooral onze eigen partners en markten niet kannibaliseren. Wij hebben rechten en die gaan we op een dynamische manier gebruiken." Het is nog niet duidelijk welke programma’s waar precies te zien zullen zijn.

iPad
Lagardère laat ook weten dat het een applicatie heeft ontwikkeld voor de iPad. "Het betreft artikels uit [het magazine] Paris Match, verrijkt met bewegende beelden."

MipTV loopt nog tot donderdag in Cannes.

googleinternetmedianieuwsyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals