Nieuws

Facebook adverteert volgens surfgeschiedenis

Netwerksite Facebook gaat advertenties afstemmen op de sites waar een gebruiker links naar legt op zijn profiel.

Vorige week heeft Facebook volgens de zakenkrant The Financial Times een aantal marketinglui ingelicht over nieuwe mogelijkheden om inhoud te delen. Facebook gaat ‘vind ik leuk’-knoppen verspreiden op andere websites. Lezers kunnen daarmee een pagina delen met vrienden.

Zodra je als gebruiker een pagina gedeeld hebt, gaat Facebook ervan uit dat die pagina je ook echt interesseert. In het vervolg gaat de website je dan advertenties tonen die aansluiten bij de gedeelde pagina.

[related_article id=”158578″]

Zo’n advertentiemodel doet het goed bij adverteerders, daarvan is Google het beste voorbeeld. Maar belangengroepen die streven naar privacy zullen minder enthousiast zijn.

Vind ik leuk
Tot nu toe gebruikte Facebook al bepaalde informatie om gericht advertenties te tonen. Ze gingen daarvoor kijken in het gebruikersprofiel. Daarin staan onder andere leeftijd, geslacht, locatie, favoriete bezigheden en lievelingsmuziek.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat Facebook de nieuwe functies woensdag voorstellen op de F8-conferentie. Een andere verandering die daar getoond zal worden is al bekend: je zult voortaan geen ‘fan’ meer kunnen worden van een merkenpagina op Facebook, maar je kunt wel klikken op ‘vind ik leuk’. Facebook heeft ontdekt dat die bewoording meer aandacht van surfers oplevert.

 

advertentieinternetnieuwsprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals