Twitter wil aangeklikte links bewaren
Tegen het einde van het jaar wil Twitter elke link die gebruikers aanklikken bewaren en analyseren, zowel op hun eigen site als in de verschillende externe applicaties.
In een e-mailbericht laat de microblogdienst weten dat alle gebruikers binnenkort Twitters eigen linkverkorter t.co zullen gebruiken. En elke keer er op zo’n link geklikt wordt, wordt dat geregistreerd door Twitter.
Meteen duiken er heel wat reacties op van mensen die bezorgd zijn om hun privacy, en zich afvragen of er een manier is om zich uit te schrijven van deze datavergaarbak. Een andere opmerking is dat Twitter met deze linkdoorverwijzer de kans vergroot dat de microblogdienst crasht. Twitter staat immers al sinds de begindagen bekend om problemen met overbelasting van hun servers.
Twitter is niet alleen
Of de privacygevoeligheden nu terecht of onterecht zijn, er mag ook wel opgemerkt worden dat Twitter lang niet de enige is die bijhoudt waar bezoekers op klikken. Yahoo houdt zoektochten bij via het domein rds.yahoo.com. Bing en Facebook gebruiken de ‘OnMouseDown’-functie in Javascript om hetzelfde te doen. En ook Google stuurt gebruikers soms (niet altijd) via een omweg naar de webpagina die op de homepage wordt aangeklikt.
[related_article id=”158578″]
Als een bedrijf inzicht krijgt in welke links populair zijn, kan het zijn diensten verbeteren. Twitter zou op die manier bijvoorbeeld zijn aanbevelingen voor andere gebruikers accurater kunnen maken. En er is natuurlijk ook het veiligheidsaspect. Volgens Sean Garrett van Twitter helpt dit systeem om gevaarlijke links sneller te detecteren en tegen te houden.
Data anoniem maken
Maar het echte privacyprobleem is dat alle data gecentraliseerd zijn bij Twitter, en dat een veiligheidslek onder meer kan onthullen wie op welke links klikt. Met de juiste documenten zou de politie (of een echtscheidingsadvocaat) wel eens lastige vragen over iemands klikgedrag kunnen komen stellen.
Linkverkorters zoals tinyurl.com en bit.ly bestaan al een tijdje, maar van zodra Twitter alles via hun servers laat passeren, worden alle data centraal bewaard. Het zou voor Twitter dus geen slecht idee zijn om gebruikers de keuze te geven om het loggen uit te schakelen, of om de bewaarde data na een tijdje te anonimiseren.