Nieuws

De film waar Facebook bang voor is

Een groepje nerds bouwde zes jaar geleden de sociaalnetwerksite Facebook. Nu is het een miljardenbedrijf en is het groepje uiteengevallen. De film The Social Network laat zien waarom. 

Punk. Genie. Miljardair. Mark Zuckerberg, 26 jaar, leidt het grootste vriendennetwerk ter wereld. Facebook heeft ruim een half miljard leden en de waarde ervan wordt op 33,7 miljard dollar geschat. Maar zelf heeft Zuckerberg nauwelijks een vriend over die hij niet heeft verraden, stelt de film The Social Network, sinds gisteren in de Amerikaanse bioscoop, en over enkele weken ook bij ons in de filmzalen.

Oscar
De film kan Facebook forse schade berokkenen. In het hoofdkwartier van Facebook in Palo Alto in Californië hoopten ze daarom op een flop. Helaas voor Zuckerberg: The Social Network van David Fincher (bekend van Fight Club, Se7en en The Curious Case of Benjamin Button) blijkt een prikkelende, intelligent geconstrueerde film met een potentiële Oscar voor hoofdrolspeler Jesse Eisenberg.

De film gaat over een vriendengroep van onhandige computernerds, die op 4 februari 2004 in een studentenkamer op Harvard de website The Facebook op het net brengen. Zes jaar later moet Facebook in aantal bezoekers alleen nog Google voor zich dulden.

Maar diezelfde vrienden snauwen elkaar al snel rond vergadertafels claims en tegenclaims toe, omringd door batterijen advocaten. Drijvende kracht Zuckerberg van Facebook ontpopt zich als een half autistische, arrogante en achterbakse hork. Een monomaan genie dat totale toewijding eist — zelf maakt hij werkdagen van zestien uur — en vrienden bij het oud vuil zet zodra ze in de weg gaan lopen.

Seks, wilde feesten en coke
In het werkelijke leven wimpelt Zuckerberg vragen over het geruzie tussen de oprichters van Facebook af. De website is zijn baby, maar succes dat miljarden waard is, kent vele vaders. Hij voorspelde dat de film The Social Network de opkomst van Facebook zou opblazen tot een spektakel van studentenseks, wilde feesten en coke snuiven van vrouwenborsten. Terwijl het een oersaai verhaal is van workaholics achter beeldschermen.

Ze zijn er inderdaad, die seks, coke en borsten, maar The Social Network blijft dicht bij de bron: de bestseller The Accidental Billionaires, gebaseerd op herinneringen van rivalen en medeoprichters van Facebook.

De Amerikaanse critici zijn enthousiast en de film heeft een ingebouwde fanschare: de half miljard inwoners van Facebook die wellicht nieuwsgierig zijn naar het karakter van hun burgemeester.

eisenbergfincherinternetnieuwsthesocialnetworkvideozuckerberg

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken