‘Facebook is gevaar voor het web’
LinkedIn en Facebook zijn een paar van de grootste gevaren van het wereldwijde web volgens de oprichter ervan, Tim Berners-Lee. Hun geslotenheid baart hem zorgen.
Sommige van de succesvolste inwoners van het internet, zoals Facebook en grote telecombedrijven, hollen stukje bij beetje de principes van het wereldwijde web uit. Dat schrijft Berners-Lee in een artikel voor het wetenschappelijk tijdschrift Scientific American.
Silo’s
Sociale netwerken die hun gebruikers niet toestaan om hun informatie te exporteren, zijn een probleem volgens Sir Tim. Facebook, LinkedIn en consorten bieden meerwaarde door alle informatie die je invoert vast te leggen: je verjaardag, e-mailadres, voorkeuren, vriendschapsbanden en vrienden in foto’s.
[related_article id=”158256″]
De sites bundelen die gegevens in briljante databanken en hergebruiken die om meerwaarde te bieden. Maar dat doen ze alleen op hun eigen site.
“Elke site is een silo, met muren tussen de andere sites. Ja, je pagina’s staan op het web, maar je data niet. Je kan een webpagina raadplegen van je aangemaakte lijst van mensen. Maar die lijst en items ervan kun je niet versturen naar andere sites.”
En de gevangenschap in Facebook wordt alleen maar groter door Facebook meer te gaan gebruiken, aldus Berners-Lee.
De werkwijze van Facebook strookt volgens de oprichter van het www niet met de principes van gelijkheid waarop het wereldwijde web gebaseerd is. Die principes maakten het web juist krachtig en alomtegenwoordig.
Muurtjes bouwen
Toch zijn sociaalnetwerksites niet de enige bedreiging voor het web. Ook Apple krijgt een veeg uit de pan van de weboprichter. Muzieksoftware iTunes bijvoorbeeld kan muziek afspelen die bereikbaar is via een internetadres dat begint met ‘itunes:’ in plaats van ‘http:’. Het nadeel is dat alleen iTunes eraan kan.
“Je bent niet meer op het web. De wereld van iTunes is gecentraliseerd en ommuurd. Je bent gevangen in één winkel, in plaats van dat je je op een open marktplaats bevindt. Voor de toekomst ben je afhankelijk van de verbeelding van één bedrijf.”
Andere bedrijven doen trouwens graag mee aan het muurtjes bouwen. Tijdschriften en kranten bijvoorbeeld. Zij maken graag apps voor toestellen zoals de iPad en geen webtoepassingen. Artikels in apps kun je niet bookmarken en je kunt geen links ernaar versturen aan vrienden.