Nieuws

Manipuleert Google zijn zoekresultaten?

Harvardprofessors hebben ontdekt dat Google zijn eigen diensten voortrekt. Het bedrijf beweerde meermaals dat het zoekresultaten algoritmisch genereert en dat die dus niet te manipuleren zijn.

Google linkt drie keer zo vaak naar eigen producten zoals Gmail en YouTube dan andere zoekmachines. Bij zoektermen als mail, e-mail, maps of video staan er steevast Googleproducten bovenaan. Zulke praktijken, waar Yahoo zich in mindere mate ook schuldig aan maakt, zijn kwalijk voor gebruikers die zoeken naar onbevoordeelde data.

"Google vraagt het publiek te geloven in algoritmen en dat ze niet bevooroordeeld zijn door samenwerkingen, groeimogelijkheden of gerelateerde diensten", schrijven de professors Ben Edelman en Benjamin Lockwood in een woensdag gepresenteerd rapport. "Wij zijn eerder sceptisch."

[related_article id=”158901″]

Klikanalyse
De onderzoekers bekeken ettelijke klikpatronen en stelden vast dat Google zichzelf altijd voorrang geeft, ook wanneer blijkt dat andere diensten populairder zijn. Neem nu een zoekopdracht naar het woord mail: het eerste resultaat is Gmail, terwijl maar een schamele 29 procent van de gebruikers op de link klikt. Het tweede resultaat, Yahoo Mail, wordt door 54 procent van de surfers aangeklikt.

Yahoo zondigt echter ook: bij videozoekopdrachten krijg je video.yahoo.com als eerste resultaat te zien, ook al klikt maar 21 procent van de zoekende massa erop. YouTube staat als tweede in de lijst en kan op 39 procent van de klikken rekenen.

Ter vergelijking: Microsofts Bing toont opvallende terughoudendheid als het om eigen diensten gaat. Hotmail haalt niet eens de top drie bij zoekdrachten naar mail of e-mail. Vreemd, zeker als je weet dat Hotmail nog steeds de populairste webgebaseerde e-maildienst is.

Onderzoek naar machtsmisbruik
Het rapport komt wat ongelegen voor Google: de Europese concurrentiecommisie ondervraagt rivalen, gebruikers en klanten van de zoekmachinereus. Ze wil bewijzen dat Google zijn dominante positie misbruikt bij betaalde advertering. Google ontkent die beweringen.

Edelman en Lockwood vonden echter een YouTubeclip uit 2007 waarin Googles vicepresident Marissa Mayer toegeeft dat de Google-zoekmachine haar eigen diensten voortrekt.

"Toen we Google Finance lanceerden, hebben we de link inderdaad vooraan gezet", zegt Mayer in de één uur durende video (wat overigens veel meer is dan de vijftien minuten die de meeste YouTubegebruikers per video mogen uploaden).

"Het lijkt ons alleen maar eerlijk. Wij doen al het werk aan de zoekpagina, dus zetten we onze eigen link eerst. Sinds Finance is ons beleid zo geëvolueerd. Voor Google Maps is het dus ook de eerste link, enzovoort. Daarna zijn alle resultaten gesorteerd op populariteit."

Edelman en Lockwood vergelijken de zaak met Microsoft in de jaren ’90. De IT-reus misbruikte zijn dominante markpositie destijds om Office en andere jonge programma’s illegaal te promoten. Microsoft werd toen schuldig bevonden aan monopolievorming.

"Op termijn moeten zoekalgoritmes, net zoals Windowsbroncode en programmeerinterfaces, door externe partijen worden nagekeken", schrijven de professors. "Verleden maand kondigde de Europese Unie een onderzoek naar bevoordeelde zoekresultaten bij Google aan, inclusief het promoten van eigen diensten. Wij eisen die inspanning op, en onze analyse toont aan dat Google waarschijnlijk schuldig wordt bevonden dankzij het onderzoek."

Google slaat terug
Google laat zich echter niet zomaar beledigen: "Meneer Edelman werkt al geruime tijd als betaalde consulent bij Microsoft", duidt een Googlewoordvoerder.

"Het mag dus geen wonder heten dat zijn sponsor goed uit de test komt en Google niet. Google geeft nooit voorrang aan zijn eigen diensten in organische zoekresultaten. Bovendien onderzoeken we regelmatig of onze resultaten de nuttigste resultaten zijn die we gebruikers kunnen bieden."

biasgoogleinternetnieuwszoekresultaten

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken