Pakjesautomaat Bpost speelt in op e-commerce
Bpost wil volgend jaar 150 tot 200 ‘pakjesautomaten’ installeren op plaatsen met heel veel passage. In september start een test op onder meer de luchthaven van Zaventem.
"België heeft nog altijd een flinke achterstand in e-commerce", zegt Frank Jahn, directeur Parcels & Express Enterprise bij Bpost. "In ons land heeft nog maar een kwart van de mensen ooit iets op het internet gekocht, terwijl dat in Frankrijk en Nederland ongeveer de helft is. We tellen ook veel minder webwinkels dan bijvoorbeeld in Nederland. In ons land zijn dat er ongeveer 10.000, tegenover 25.000 bij onze noorderburen."
Voor de achterstand in België ziet Jahn tal van redenen, zoals het gebrek aan eenduidige betaaloplossingen, het minder aantal internetconnecties in vergelijking met andere landen en het wantrouwen dat de Belg lange tijd gehad heeft tegenover onlinewinkelen.
Mea culpa van Bpost
"Maar ook als postoperator hebben we de voorbije jaren misschien iets te weinig gedaan om e-commerce in België echt van de grond te krijgen." Daarom gaat Bpost de komende jaren een tandje bijsteken om er ook een mooie stuiver aan te verdienen. E-commerce is momenteel goed voor 35 procent van de omzet van het pakjesfiliaal Taxipost. Bpost wil dat aandeel omhoog naar 50 tot 60 procent.
Aan de ene kant is het belangrijk dat de consument zijn pakje kan ophalen waar en wanneer hij het wil. Gebruiksgemak is essentieel om de consument online te doen kopen. Vandaag worden de pakjes die gekocht worden bij klanten van Bpost thuisbezorgd of afgehaald in een postkantoor of postpunt.
"Maar daar komt vanaf volgend jaar nog een kanaal bij", zegt Jahn. "We zullen 150 tot 200 pakjesautomaten installeren op plaatsen met heel veel passage. In september start een proefproject op de luchthaven van Zaventem en op het Brouckèreplein in Brussel. Het gaat om een automaat van vijf meter lang en ruim twee meter hoog waarin tachtig tot honderd pakjes kunnen. Om je eigen pakje eruit te halen, zal je een klantenkaart met geheime code krijgen."
Logistiek is drempel
Maar Bpost wil ook bedrijven aanmoedigen om hun producten online aan te bieden. Daarom biedt het bedrijven aan om de hele backoffice voor zijn rekening te nemen. Dat gaat dan van opslaan van de goederen, tot het samenstellen van de pakketten en het versturen ervan. "Het logistieke stuk vormt voor heel wat kmo’s nog altijd een belangrijke drempel om een webwinkel te starten."
Het wordt interessant om ‘Taxipost Fulfillment’ te gebruiken zodra een bedrijf 25 pakjes per dag verstuurt. Hoeveel voor de dienst betaald moet worden, hangt af van de complexiteit en omvang van de zending.
Campagne
Bpost lanceert samen met Google en Belgacom volgende week de campagne ‘Uw Zaak Verdient Online’. Google gaat dan kortingen geven op AdWords, de mogelijkheid op een bedrijf te adverteren op Google. Belgacom zal promoties geven op zijn webhostingdiensten en Taxipost gaat het versturen van pakjes tijdelijk goedkoper maken.