Review: Crysis 2
[related_article id=”160734″] Eén pak, tien tactieken
Je hoeft de voorganger niet gespeeld te hebben om vanaf de eerste seconde meegesleept te worden in het filmische spektakel dat Crysis 2 heet. De gebeurtenissen spelen zich drie jaar na het origineel af, in het oncomfortabel nabije 2023, waar de tropische oerwoud is ingeruild voor een nog gevaarlijkere grootstadjungle. In dat tragische jaar 2023 wordt de wereld getroffen door een reeks natuurrampen die de al wankele beschaving zwaar onder druk zet. Het blijkt een voorbode van de terugkeer van de aliens en deze keer lijken ze voor niets minder dan de totale uitroeiing van de mensheid te gaan. Waar begin je daar beter mee dan in het hart van de beroemdste stad ter wereld, New York? Manhattan ligt in puin, een verschrikkelijke epidemie heeft bijna alle inwoners weggevaagd en bloeddorstige buitenaardse wezens patrouilleren door de straten. Het leger bleek niet opgewassen tegen deze dreiging en een zwaarbewapende, paramilitaire organisatie lijkt zich vooral zijn eigen, twijfelachtige agenda te volgen. Alle hoop is dus op jou gericht, een supersoldaat gehuld in het Nanosuit 2, de nieuwste generatie hightech lichaamspantser. Dit pak stelt de drager ervan in staat tot bovenmenselijke prestaties. Van tijdelijke onzichtbaarheid, over een extreem incasseringsvermogen tot een sterk opgeschroefde spring-, sprint- en slagkracht. Op papier lijkt het wel alsof je onoverwinnelijk bent, maar al na je eerste kwartier spelen in het ‘gerenoveerde’ Manhattan vraag je je af of het wel genoeg is om deze actiethriller te overleven.
De makers van deze game bewezen met hun veelgeprezen debuut al dat ze weten hoe een goede shooter in elkaar zit. Deze keer leggen ze de lat nog hoger. Of je het nu opneemt tegen menselijke huurlingen of buitenaards tuig in al zijn afzichtelijke varianten, je mag je aan een stevige kluif verwachten. De vijand toont zich verdomd intelligent. Hij gebruikt gecoördineerde tactieken om je uit je tent te lokken of juist vast te pinnen terwijl zijn collega’s je in de flank aanvallen. Tegenstanders maken waar mogelijk gebruik van dekking, reageren gepast op jouw manoeuvres, roepen hulp in en demonstreren een geloofwaardige zin voor lijfbehoud. Combineer dat alles met hun arsenaal dodelijk en exotisch wapentuig en je bent maar wat blij met dat Nanosuit 2. Natuurlijk krijg je zelf ook heel wat handige gadgets, wapens, raketwerpers en wat nog meer in handen, maar dat neemt niet weg dat je in elke confrontatie alleen staat tegenover een overweldigende meerderheid. Als enige ben je altijd in de minderheid. En dat is waar Crysis 2 zich onderscheidt van zijn grootste genreconcurrenten. De waaier aan mogelijkheden die je hoogtechnologische lichaamspantser biedt, in combinatie met de meestal uitgestrekte speelomgeving, geeft je een zeldzame vrijheid in de manier waarop je elke situatie kunt aanpakken. Denk je dat je sterk en snel genoeg bent voor een frontale aanval? Schroef dan je incasseringsvermogen op en knal jezelf met kogels, granaten en brutale close combatmoves door de oppositie. Niets houdt je tegen om in je enthousiasme een autowrak tegen de gevel van een gebouw aan te schoppen om zo een alien te pletten. Pak je het liever heimelijk aan, observeer dan eerst de situatie, activeer vervolgens de stealth-modus van je pak en schakel vijand na nietsvermoedende vijand stilletjes uit. Niets weerhoudt je overigens om op elk gewenst moment van tactiek te wisselen.
Superman vs superman
Naast de aliens, het paramilitaire leger en jezelf speelt de stad zelf een belangrijke rol in Crysis 2. Waar veel shooters zich vooral op het horizontale vlak laten spelen, wordt hier een gameplaybepalende verticale dimensie toegevoegd. De bovenmenselijke springkracht van je Nanosuit laat alternatieve routes toe die je niet enkel langs je vijand leiden, maar er overheen of onderdoor. Jezelf vijf verdiepingen omlaag laten vallen of een sprong van dak naar dak? Als het je een betere positie of tactisch voordeel kan opleveren, gewoon doen! Ben je klaar met het singleplayeravontuur, dan kun je de speelduur met een honderdvoud verlengen op de online multiplayerslagvelden. Het grote verschil hier is dat elke deelnemer, dus ook je tegenstanders, zo’n Nanosuit 2 dragen. Je bent dus niet langer de enige op het terrein die zich tijdelijk in onzichtbaarheid kan hullen, onwaarschijnlijke sprongen kan maken of dubbel zoveel kogels kan incasseren.
Ook de verticale gameplay wordt doorgetrokken naar de multiplayermodi, wat zelfs de meest ervaren shooterveteranen zal dwingen tot het herdenken van beproefde, maar hier niet langer relevante strategieën. Met twaalf mappen, meer dan twintig wapens, vier klassen (plus vijf zelf te creëren klassen), zes speciaal op maat van de Nanosuit gemaakte multiplayermodi en de mogelijkheid om vierhonderd speciale prestaties te scoren terwijl je opklimt tot Rang 50, hoeft deze shooter in niets onder te doen voor de toppers in het genre.