Nieuws

Wikango 700

Een radarmelder is niet bedoeld om overal bewust te snel te rijden, omdat je toch weet dat je niet geflitst zal worden. Hij helpt je wel om je aan de snelheidslimiet te houden op plaatsen waar die niet duidelijk staat aangegeven. Kwijt de Wikango 700 zich van zijn taak?

Voordat ik aan deze test begon, ben ik toch maar eens gaan polsen bij de hoofdredacteur of ik eventuele snelheidsboetes op mijn onkostennota mocht zetten. Want zeg nu zelf: zo’n radarmelder uitproberen terwijl je je voortdurend aan de toegelaten snelheid houdt, is bijna even onnozel als een game-pc testen door er patience op te spelen.

Beknopte handleiding
In de verpakking vind ik, naast de radarmelder zelf, een magneethouder om hem in mijn auto te bevestigen, een kabel om stroom te voorzien via de sigarettenaansteker, een USB-kabel om updates binnen te halen via de pc en een beknopte handleiding. Die handleiding is jammer genoeg in het Frans, net als de stem op de radarmelder trouwens.

[related_article id=”152275″]

Gelukkig hoef je geen raketgeleerde te zijn om het toestel te bedienen. Eigenlijk staan er maar drie knopjes op, die een andere functie hebben naarmate je er kort of langer op drukt: het volume regelen, de helderheid van het schermpje aanpassen, de begrenzer aan- of uitschakelen en een snelheidscontrole melden.

Je snelheid getoond
Wanneer je de Wikango aanzet, gaat hij meteen op zoek naar satellieten om zijn locatie te bepalen, en na een paar seconden is hij klaar voor gebruik. Op het kleine lcd-display krijg je standaard je huidige snelheid te zien. Niet echt noodzakelijk, maar het geeft je wel een goed idee of je kan vertrouwen op de snelheidsmeter van je wagen.

De Wikango 700 waarschuwt je wanneer je een flitspaal nadert: hij vertelt je wat de maximale toegestane snelheid is en hoe ver het nog is tot aan de controle. Zodra je de flitspaal voorbij bent, krijg je te horen of je al dan niet te snel reed. De radarmelder brengt je op de hoogte van vaste én mobiele flitspalen, en bewijst ook zijn nut op stroken met trajectcontrole (al kom ik die tijdens mijn test niet tegen). Tijdens dit traject wordt op het lcd-schermpje niet je huidige, maar wel je gemiddelde snelheid getoond. Superhandig dus.

Af en toe moet je wel even opletten, bij flitspalen op een parallelbaan bijvoorbeeld. Zo krijg ik op de autostrade plots de melding dat ik binnen 300 meter nog maar 50 mag rijden, maar gelukkig kan ik me nog net inhouden om op de rem te staan.

Legaal?
Radarverklikkers zijn in België – en in bijna heel Europa trouwens – volstrekt illegaal. Als je betrapt wordt, riskeer je een boete van 550 tot 5.500 euro, en ben je minstens twee weken je rijbewijs kwijt. Maar radarmelders, zoals de Coyote en deze Wikango, zijn dat niet. Het verschil?

Radarverklikkers zoeken constant de radiofrequenties af die gebruikt worden om de snelheid van voertuigen te meten, terwijl radarmelders zich gewoon baseren op een gebruikersgroep, die telkens wanneer ze een snelheidscontrole spotten op een knopje duwen.

Wikango 700
Prijs: 79,95 euro

PRO: Nauwkeurig, ook mobiele flitslocaties
CONTRA: Af en toe valse positieven
 

hardwareradarmelderradarverklikkerreviewswikangowikango 700

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600