Kijkje in de glazen technologiebol
Hoelang duurt het nog voor we 3D-printen? Wanneer kan ik naar de winkel voor een brein-computerinterface? Analistenbureau Gartner geeft een overzicht van de stand van zaken rond nieuwe technologie.
Je leest elke dag over nieuwe technologieëN en je droomt weg van de mogelijkheden die ze bieden. Maar er is een verschil tussen de hype die bedrijven rond hun ontdekking creëren en de tijd die nodig is om dergelijk nieuws naar het grote publiek te brengen. Gartner brengt alvast wat licht in de duisternis.
Vijf stadia
In zijn rapport Hype Cycle for Emerging Technologies plaatst Gartner alle veelbesproken technologie op de ‘hypecyclus’. Deze golfvormige curve geeft in vijf stadia aan wat de status van de technologie is
Die stadia zijn: technology trigger (technologische doorbraak), peak of inflated expectations (piek van onrealistische verwachtingen), trough of disillusionment (trog van teleurstelling), plateau of productivity (plateau van productiviteit) en years to mainstream adoption (jaren tot adoptie bij het grote publiek).
Bovendien vermeldt het rapport voor elke technologie wat de verwachte tijd is om door te breken bij het grote publiek.
Wat zegt Gartners glazen bol?
Wie zit te wachten op een computer-breininterface, quantumcomputers of een nieuw orgaan dat wordt gemaakt via 3D-bioprinting moet nog heel wat geduld uitoefenen. Die zaken bevinden zich in de doorbraakfase en hebben nog meer dan tien jaar voor de boeg voordat ze mainstream gaan. Ook op mobiele robots moet je nog lang wachten, al zitten die wel al hoger op de hypecurve.
De ‘piek van onrealistische verwachtingen’ is goed gevuld. Hier vinden we de meest besproken zaken terug. De volgende technologieën zijn nog vijf à tien jaar verwijderd van de mainstream: spraak-naar-spraakvertaling, 3D-printen, internet-tv en nearfieldcommunication-betalingen (betalen met je mobiele telefoon). Dichterbij (twee à vijf jaar) vinden we cloudcomputing, mediatablets, gebaarherkenning en draadloze stroom.
E-lezers, virtuele werelden en cloud-/webplatformen zitten in de ‘trog van teleurstelling’. E-lezers staan wel op minder dan twee jaar van grootschalige adoptie, virtuele werelden hebben nog vijf tot tien jaar te gaan.
Op weg naar echte adoptie vinden we tot slot de volgende zaken: mobiele appstores (minder dan twee jaar), spraakherkenning, biometrische authenticatie en QR/kleurcodes (alle binnen twee tot vijf jaar).
Het volledige rapport is een absolute aanrader voor wie tijdens het volgende cafébezoek wil uitpakken met zijn inzicht in de toekomst.