Is Google te dominant in Europa?

Europese toezichthouders evalueren of Google een dominante kracht is in de online-zoekwereld en, als dat zo is, of het bedrijf zijn positie misbruikt.
Volgens nieuwsdienst Reuters sprak eurocommissaris voor Mededinging Joaquin Almunia onlangs op een conferentie in Firenze over de evaluatie van Google. Almunia zei daar dat “de EU onderzoekt of Google een dominante positie inneemt als het op zoeken op het internet aankomt”. De commissie onderzoekt tevens of het bedrijf zijn marktpositie misbruikt.
“Google is de favoriete zoekmachine van velen,” zei Almunia, “maar dominantie is niet hetzelfde als misbruik maken van dominantie. Misbruik beschermt dominantie door middel van illegale praktijken. We kijken na of dit het geval is bij Google.”
[related_article id=”161452″]
Klachten van de concurrentie
In november vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan dat ze een antitrustonderzoek instelde naar Googles praktijken. Dat onderzoek kwam er na klachten van verscheidene zoekmachines, zoals Microsoftdochter Ciao. Die bedrijven beweerden dat Google zoekresultaten manipuleert door zijn eigen resultaten een hogere relevantie te geven dan resultaten van de concurrentie.
Naar aanleiding van die aankondiging zei Microsoft in maart dat het een officiële klacht tegen Google had neergelegd bij de Europese Commisie. Volgens het softwarebedrijf werkt de dominantie positie van Google de Europese consument alleen maar in het nadeel.
“Hoe doet het dat?” vroeg Brad Smith, Microsofts vicepresident, zich toen af. “Googles zakenmodel baseert zich op het indexeren en weergeven van andermans webpagina’s. Ze begrijpen toch ook dat de efficiëntie van een zoekmachine afhangt van de openheid van het web, en ze zijn er als de kippen bij wanneer anderen dit proberen te ondermijnen. Helaas bouwt Google een muur rond zijn informatie en data; data die de concurrentie nodig hebben en willen gebruiken om adverteerders aan te trekken.”
Verplicht details delen
Dat afschermen van informatie is vooral in Europa een probleem. Wanneer bedrijven een dominantie positie hebben in een Europese markt, zijn ze verplicht technische details te delen zodat andere bedrijven kunnen concurreren. Volgens Microsoft deelt Google helemaal niets.
Google, dat 95% van de internetzoekmarkt bezit (tegenover de 2% van Microsofts Bing), is niet bepaald loslippig als het op het Europese onderzoek aankomt. Het bedrijf zei in november wel dat het zou samenwerken met de commissie om alle problemen aan te pakken, en dat het zelf hevig onderzoek doet naar openbrontechnologieën.












