Facebook vindt Afrika onveilig
Wie vanuit Afrika inlogt op Facebook heeft een grotere kans om geweigerd te worden. Om veiligheidsredenen doet het sociaal netwerk dan een stuk lastiger.
Dit verhaal kwam aan het licht via een tip aan The Register. Raj, een zakenman uit het Canadese Vancouver, meldt aan de site dat hij Facebook gebruikt voor zijn bedrijf. Daardoor wordt er op het profiel ingelogd vanuit Singapore, India en Kenia, door medewerkers waarmee hij samenwerkt. Op de eerste twee locaties lijkt dat geen probleem op te leveren. Maar wanneer zijn Keniaanse partner het probeert, wordt het account herhaaldelijk afgesloten.
Ongewone locatie
Raj zegt tegen de site dat hij zijn Facebookprofiel intensief gebruikt om relaties met klanten te onderhouden. Omdat hij de klok rond beschikbaar wil zijn, heeft hij freelancers ingehuurd in verschillende delen van de wereld om zijn profiel te updaten. Dat lukt vrijwel overal, maar zijn partner in Naïrobi stuit dus keer op keer op problemen.
[related_article id=”161920″]
Wie op Facebook inlogt op een ongewone locatie krijgt de eerste keer vaak een extra controle waarbij je mensen op foto’s moet herkennen of een captcha moet intikken. Maar vanuit Kenia kwam dat keer op keer terug, waardoor het account tijdelijk werd afgesloten.
Geen discriminatie
Facebook bevestigt aan The Register dat het controleert op basis van de waarschijnlijkheid van een log-in in dat gebied. Wanneer het bedrijf verdachte activiteiten merkt vanaf een bepaald IP-adres of een bepaalde locatie, dan worden er stappen ondernomen. Ook moet je vaak extra controles doorlopen wanneer er accountactiviteit is vanaf een nieuwe locatie, een nieuw toestel of wanneer het onduidelijk is welke browser wordt gebruikt.
Wel benadrukt de site dat het geen discriminatie is, maar een extra controle voor gebruikers. Al blijkt uit de steekproef wel dat inloggen vanuit Kenia veel sneller als verdacht wordt bestempeld.
Profiel versus pagina
Raj gebruikt voor zijn bedrijf zijn profiel, waar meerdere mensen op kunnen inloggen, in plaats van een pagina. Dat is volgens Facebook echter een deel van het probleem. Organisaties horen van Facebook eigenlijk geen profiel te hebben, maar wel een pagina die beheerd kan worden door meerdere mensen (lees: Facebookprofielen).
Maar dat is niet naar de zin van Raj. Als beheerder van een pagina kun je immers alleen de openbare informatie van iemand zien. Bovendien gebruikt hij de chatfunctie van Facebook om te communiceren met klanten, iets wat je wel vanaf een profiel kunt doen, maar niet vanaf een pagina.