Facebook door de jaren heen

Vanavond is het zover: dan houdt Facebook zijn jaarlijkse F8-conferentie. In afwachting van alle nieuwigheden nemen wij een kijkje naar alle ‘ouwigheden’.
Het uiterlijk van de website is enorm veranderd sinds 2004, toen het nog The Facebook heette. Het project groeide uit tot een bedrijf en een fenomeen: tegenwoordig is Facebook niet meer weg te denken van het internet.
In vergelijking met de huidige versie begon Facebook nog redelijk summier: de website richtte zich vooral op persoonlijke informatie. Geleidelijk kwamen daar applicaties en spelletjes bij, het publiceren van foto’s en filmpjes, het taggen van mensen op foto’s enzovoort.
Nieuwe berichtenlijst
Het moet niet gezegd dat het ontwikkelingsteam druk in de weer was en is met het ontwikkelen en introduceren van nieuwe snufjes. Ook de jongste dagen en weken is dat niet anders: zo dook onlangs een knop op waarmee je je kan abonneren op iemands profiel.
Zo kun je iemands nieuwsberichten volgen zonder echt vrienden te zijn; iets wat bij andere sociale netwerken al eerder kon. Verder zorgt de site ervoor dat het veel rustiger is in je e-mailinbox en dat je de blauwe bovenbalk altijd blijft zien.
Deze dagen krijgen alle Facebookgebruikers trouwens één voor één de nieuwe berichtenlijst te zien. Daarin staat het belangrijkste nieuws centraal en krijg je alle snelle updates in een aparte zijbalk.
En ook vandaag komt Facebook met nieuwigheden: het bedrijf vindt zichzelf opnieuw uit en wil een platform worden waar je terecht kan voor video, muziek en nieuws.
Het grote nieuws zie je binnenkort ongetwijfeld op ZDNet; hieronder gunnen we je alvast een blik in de geschiedenis.












