Belgische webwinkels zien toekomst rooskleurig
De Belgische e-commerce doet het goed. Dat blijkt uit een studie van federatie BeCommerce.
Volgens de studie, die BeCommerce liet uitvoeren door studiebureau Ivox, hebben de Belgische internetwinkels vertrouwen in de toekomst. Zowat zeventig procent van de leden verwacht dat hun onlineverkoop eind dit jaar met veertig procent zal zijn gestegen. En om aan die toenemende activiteit te blijven voldoen, zullen er heel wat mensen worden aangeworven. Ze zullen vooral op zoek gaan naar e-marketeers, IT-specialisten en logistieke profielen.
Aanwervingen
"Elk bedrijf schat dat er ongeveer tien werkkrachten zullen worden aangeworven", zegt voorzitter Patricia Ceysens. "In totaal gaat dat dus over bijna tweeduizend jobs. Je ziet die jobs meestal niet, omdat het over internetbedrijven gaat, maar het is toch behoorlijk wat. Vergeet niet dat e-commerce in België 2,5 procent van het BNP uitmaakt."
Maar dat ligt nog wel een stuk onder de vier en zeven procent van het BNP die in Nederland en het Verenigd Koninkrijk worden behaald. "In België is e-commerce wat trager op gang gekomen, maar daardoor is er nu wel zo"n groot groeipotentieel."
Opboksen tegen Amazon
Al moeten Belgische internetwinkels wel opboksen tegen grote internationale namen, de Amazons van deze wereld. Zij kunnen het zich permitteren om meer de niches op te zoeken, extra diensten te leveren zoals gratis verzending, of met lage prijzen te schermen. "Omdat zij in zo"n grote volumes aankopen, kunnen ze beter onderhandelen met de leveranciers", zegt Ceysens. "Het is moeilijk voor een kleinere, Belgische internetwinkel om daar tegen op te boksen."
Volgens Ceysens zijn ingrepen die de Belgische concurrentie verhogen dan ook noodzakelijk. Door lagere belastingen, bijvoorbeeld. En niet enkel voor internetwinkels. "Ik denk dat iedereen in onze economie daarnaar snakt", besluit ze.