Universal: De cd wordt niet begraven
Universal Music ontkent dat de muziekindustrie in 2012 stopt met uitbrengen van cd"s. Daar doken eerder deze week berichten over op.
“Wij begraven juist niets”, reageert Patrick Busschots van Universal Music op berichten dat de muziekindustrie in 2012 stopt met cd’s. Het nieuws zorgde eerder deze week voor aardig wat paniek bij winkels die nog veel muziek-cd’s verkopen. Platenfirma"s wilden toen niet reageren, maar spreken nu het bericht tegen.
Spotify is geen bedreiging
Populaire streamingdiensten als Spotify zijn een nagel in de doodskist van de cd, zo vingen de media op in de wandelgangen. De muziekindustrie zou daarom eind 2012 stoppen met de blinkende schijfjes in winkelrekken te leggen. Maar die geruchten kloppen niet, zegt Busschots nu.
“Streamingdiensten zijn helemaal geen concurrent voor cd’s”, zegt de managing director van Universal in ons land. “Kijk maar naar Zweden, het land waar Spotify werd uitgevonden en zeer veel gebruikt wordt. Daar is de cd-verkoop nog goed voor veertig procent van de markt.”
Busschots staat zelfs heel positief tegenover Spotify en co: “Wij zien dat streamingdiensten vooral mensen lokken die daarvóór illegaal downloadden. In Zweden wordt tegenwoordig veel minder illegaal muziek gedownload. Het blijkt ook dat er mensen zijn die bepaalde muziek via streamingdiensten beluisteren en daarna toch de cd in de winkel gaan kopen.”
Driekwart van de markt
Op dit moment tellen cd’s in België nog mee voor 75 procent van de muziekmarkt. De rest wordt voornamelijk opgeslokt door digitale downloads via de iTunes Store. Dat is de vijfde muziekverkoper in ons land, achter ketens als Mediamarkt en The Free Record Shop. Busschots denkt niet dat de lancering van streamingdiensten in België op die rangorde meteen een grote impact zal hebben.
Vermoedelijk gaat Spotify deze maand officieel van start in België. Met een beetje moeite kun je trouwens nu al van de gratis muziekdienst genieten. Keuze genoeg trouwens, want Belgacom gaat de muziekdienst Deezer promoten en deze week is de Duitse Spotify-concurrent Simfy in alle stilte van start gegaan. De prijzen en het aanbod zijn bij alle drie ongeveer hetzelfde, al scoort Spotify met iets betere ondersteuning bij hardwarepartners, zoals Logitech en Sonos.
Ondanks berichten over artiesten die ongelukkig zijn over de inkomsten uit streaming, heeft de muziekindustrie zelf geen probleem met dergelijke diensten.
“Bij streaming koop je niets, dat realiseren mensen zich niet. Het is zoals radio, maar dan zelf bepaald. Telkens als een liedje wordt afgespeeld, moet de streamingdienst een klein bedrag uitbetalen. Als fans een bepaald liedje heel veel opnieuw opzetten, komt er dus toch wel een mooi bedrag uit”, zegt Busschots.
De Universal-topman vindt dat er daardoor eigenlijk niet veel verandert voor een platenfirma: deze blijft streven naar het zo populair mogelijk maken van een nummer van een artiest.
Wel aanpassing nodig
Maar toch kan niet worden ontkend dat er veranderingen nodig zijn. “De echte fan blijft het kopen, maar we zullen waarschijnlijk het product ‘cd’ een beetje moeten aanpassen”, luidt het. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat een cd een mooi geschenk is. “Kortom, wij denken dat er de eerste vijf jaar niets negatiefs gaat gebeuren met de cd.”