SixthSense maakt smartphones overbodig
De Belgische professor Pattie Maes, een van de drijvende krachten achter het prestigieuze MIT Media Lab, stelt tijdens het Creativity World Forum in Hasselt haar visie op de toekomst van mobiele computers voor. SixthSense heet het project.
Smartphones en mobiel internet zijn in enkele jaren tijd gemeengoed geworden en maken het mogelijk om waar je ook bent informatie op te zoeken. Stel, je staat in een winkel en wilt weten of de prijs van een product echt wel zo laag is als beweerd wordt. Je haalt je smartphone tevoorschijn, opent de browser en googelt het product en de adviesprijs.
Smartphones zijn te omslachtig
Dat moet nog makkelijker kunnen, meent Pattie Maes. Zij leidt de Fluid Interfaces-afdeling van het Media Lab aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology in de VS. Samen met haar doctoraatsstudenten ontwerpt ze systemen die digitale media naadloos integrereren in ons leven.
De SixthSense, in 2009 ontwikkeld door student Pranav Mistry, is er daar een van. Dit systeem bestaat uit een halssnoer met camera, wifizender en -ontvanger en picoprojector, en een draagbare computer. De videobeelden van de camera worden draadloos naar de computer verzonden, die ze analyseert en de projector aanstuurt.
Minority Report
In het winkelvoorbeeld kan de computer zo de streepjescode van het product herkennen, informatie zoals prijzen en gebruikerservaringen opzoeken en die projecteren op elk willekeurig oppervlak. Maar de SixthSense kan nog veel meer. Het systeem herkent ook handgebaren dankzij de gekleurde vingerhoedjes die de gebruiker draagt.
Zo kan je bijvoorbeeld een racespel spelen op een wit blad papier dat je met beide handen voor je houdt en je wagen besturen door het blad te kantelen. Of maak met duimen en wijsvingers het universele cameragebaar en de webcam om je hals neemt een foto. Het systeem heeft wat weg van de futuristische interface uit de sciencefictionfilm Minority Report.
Andere toepassingen die Mistry al heeft gedemonstreerd zijn een cirkel op je pols tekenen om er een analoge klok op te projecteren, een @ tekenen om je e-mailprogramma te openen of een kaart van je omgeving projecteren op een muur en inzoomen en scrollen met handgebaren. De mogelijkheden zijn eindeloos.