Een eerste Arduino-projectje
Wie leert programmeren, schrijft eerst een programma dat "hello world" zegt. Bij Arduino bestaat zoiets ook, maar is het een flikkerende led.
Om een led te laten flikkeren met een Arduino, heb je eerst en vooral een led nodig en een Arduino, dat is vanzelfsprekend. Maar bij een led moet je ook een weerstand in de schakeling zetten, als je hem niet wilt frituren. Om de hele schakeling netjes te maken, verbinden we alles met kabeltjes op een breadboard, een plastic plankje waarop je elektronische circuits kunt maken zonder solderen.
Het volledige boodschappenlijstje
[related_article id=”152275″]
De eerste schakeling die je bouwt
Zodra alle hardware in orde is, is het tijd om de microcontroller te gaan programmeren. Daar heb je de IDE voor nodig, de ontwikkelomgeving die Arduino zelf ter beschikking stelt. Als je deze downloadt en installeert, en als je de drivers voor je Arduino juist installeert, kun je een eerste programma gaan schrijven. Of je kunt de broncode hier downloaden.
Laat ons even de belangrijke delen van die code doornemen. Alles wat achter een dubbel schuin streepje staat, is commentaar. De computer negeert dat. Alle andere code zullen we nu doorlopen.
const int LED = 13;
Dat betekent dat je een waarde toekent aan het woord ‘LED’. Elke keer dat je in je code LED schrijft, weet de Arduino dat je eigenlijk verwijst naar de digitale pin 13. Daar is immers ook hardwarematig de led op aangesloten.
pinMode(LED, OUTPUT);
Hier geef je aan dat LED, of digitale pin 13, bedoeld is als output. Je gaat er dus geen gegevens mee invoeren, maar wel mee uitvoeren.
digitalWrite(LED, HIGH);
Hiermee zorg je ervoor dat er stroom naar de led gaat. Met het commando ‘delay(1000)’ erachter laat je Arduino gewoon 1.000 milliseconden wachten. Met digitalWrite(LED, LOW) doe je de led weer uit.
Die hele code wordt constant doorlopen, in een oneindige lus. En dus zal de led blijven knipperen vanaf het ogenblik dat je de code hebt geüpload.
Dit eerste projectje is erg eenvoudig, maar een hello-worldprogramma is nu eenmaal het startpunt van elke programmeertaal die je leert. En van hieruit kun je verder gaan experimenteren. Als je zelf al een heel stuk verder bent, mag je je projecten mailen aan de redactie via het contactformulier. We horen graag waarmee de Arduinofans bezig zijn.