Telecombazen over hun snel veranderende markt
Providers en netwerkleveranciers staan door de cloud voor een uitdaging: een complexe infrastructuur eenvoudig aanbieden en tegelijk snel genoeg houden.
De presentatie op Mobile World in Barcelona over de mobiele cloud heeft drie grote namen: René Obermann, CEO van Deutsche Telekom, John Chambers, topman van Cisco, en Ben Verwaayen, de Nederlandse topman van Alcatel-Lucent. Ze brengen elk een eigen verhaal dat aantoont hoeveel er bij de cloud komt kijken.
Obermann begint zijn speech met een sneer naar de regulatoren. Al zal Verwaayen hem later in de presentatie daarover van antwoord dienen. “De grootste uitdaging is de enorme toename in verkeer en de verminderde inkomsten”, klinkt het. “We betalen miljarden euro"s voor licenties, maar ze nemen nog eens miljarden weg door regulering.”
Niet discriminerend
Maar de hoofdboodschap is dat het snel gaat. Het mobiel dataverkeer blijft toenemen met gigantische proporties. “Eenvoudigweg grotere netwerken bouwen volstaat niet. Je hebt beperkingen in spectrum, dus is er meer nodig.”
Daarbij heeft de topman van Deutsche Telekom het over intelligent trafficmanagement. “Maar in geen geval discriminerend verkeersmanagement.”
John Chambers gaat er steviger tegenaan. Hij is er volop van overtuigd dat video, nog meer dan vandaag, alomtegenwoordig zal zijn. Tegelijk wijst hij erop dat de sector razendsnel evolueert. “Gemiddeld is voorbij en wat vandaag bovengemiddeld is, zal binnen drie tot vijf jaar voorbij zijn. Ook buiten de IT-sector.”
Architectuur bepaalt
Maar ook hij benadrukt dat de cloud complex is. Zeker als die cloud naadloos moet overschakelen op elk toestel en altijd en overal beschikbaar moet zijn. “Er is geen cloud zonder het netwerk en zonder netwerkintelligentie. Het vraagt zoveel stukjes en een complexiteit die we nog nooit eerder gezien hebben. Het is een kwestie van architectuur wie wint of verliest."
De Nederlander Ben Verwaayen haalt al die complexiteit in zijn eerste minuut onderuit. Hij heeft het over het feit dat de telecomsector zodanig bezig is met innovatie en het terugverdienen van investeringen, dat de klant over het hoofd wordt gezien. “Je belangrijkste klant van nu is veertien jaar oud en vrouwelijk”, aldus Verwaayen, die het contrast maakt met vroeger, toen de huisvader thuis wachtte op een monteur van zijn vaste lijn.
Consument beslist
“Winnaars en verliezers worden niet in deze zaal bepaald, maar door consumenten. Het wordt bepaald door hun maatstaven. Zij hebben het over beschikbaarheid, vertrouwen, veiligheid, zekerheid en eenvoudig gebruik.”
Dat providers zo ingaan op regulering is volgens hem ook een perceptieprobleem van de sector. “Als wij een probleem hebben met regulering, dan wil dat zeggen dat wij een probleem hebben om de geest van de gebruiker te vatten. Het [de regulering] is een perceptie van wat de markt denkt dat wij zijn. We doen geweldige dingen, maar we moeten dat vertalen in relevante informatie, niet alleen in cijfers.”