“Sociale media gaat nog altijd over authenticiteit”
ZDNet wendt zich tot Twitter om te ontdekken of het makkelijk is een job te vinden via het netwerk. Social media expert Rob van Alphen klaarde die klus, maar waarschuwt dat het niet voor iedereen is.
ZDNet: Kun je me uitleggen wat je eigen ervaring is met het vinden van een job via Twitter?
“Ik ben in 2009 afgestudeerd aan de Vrije Universiteit Brussel waar ik een thesis schreef over onder meer de adoptie van sociale media onder marketing- en PR professionals in België. Sinds 2008 ben ik ook actief Twitter (en andere sociale media) gaan gebruiken en zo heb ik vrij vroeg een groot netwerk van volgers opgebouwd.
Dit was onder andere Antony Slabinck, toen verantwoordelijke bij LBi Gent (nu CEO LBi Belgium) opgevallen en hij nodigde me daarom uit op gesprek. Mijn thesis en het bijhorende onderzoek waren destijds vrij vernieuwend, wat uiteraard een belangrijke rol speelde in de beslissing tot jobaanbieding.
Uiteindelijk ben ik gestart met een maand betalend vakantiewerk, waarna ik een vast contract heb gekregen. Ik werd in diezelfde periode uitgenodigd door een ander PR-bureau om mijn thesis te presenteren en ook daar kwam een jobaanbieding uit voort."
ZDNet: Denk je dat Belgische werkgevers Twitter al ontdekt hebben?
"Zeker, maar in beperkte mate. Voornamelijk bedrijven uit de marketing- en IT sector zullen Twitter inzetten voor het zoeken naar potentiële werknemers en het communiceren van jobopportuniteiten.
Het is dus erg afhankelijk van de sector. Toch vroeg een klant me recentelijk of ik interessante kandidaten kende voor een nieuwe functie binnen het bedrijf. Ik heb toen enkele namen doorgegeven van mensen die ik heb leren kennen via Twitter. Beide personen werden na het analyseren van hun ‘online voetafdruk’ uitgenodigd voor een interview."
ZDNet: Kan je een potentiële werkgever een goed beeld geven van je vaardigheden via Twitter?
"Uiteraard. Persoonlijk gebruikte ik Twitter voornamelijk voor het delen van informatie en het tonen van ‘expertise’. Je moet Twitter dan ook niet zien als een stroom simplistische boodschappen van 140 karakters, want vaak worden links naar meer gedetailleerde informatie in blogposts of presentaties (bv Slideshare) toegevoegd.
Het moet ook wel gezegd dat bepaalde skills, zoals empathie, werken in groepsverband of bijvoorbeeld leiderschapskwaliteiten moeilijker beoordeeld kunnen worden via een dergelijk medium."
Op pagina 2 lees je of Rob denkt dat banenjagen via Twitter voor iedereen geschikt is.
ZDNet: Is Twitter wel geschikt voor iedereen om een job te vinden?
Nee. Zoals ik al eerder zei, is Twitter nog steeds een meer geschikt medium voor mensen uit de marketing-, media-, en IT-industrie. Bedrijven op zoek naar een bakkersassistent of boekhouder zullen dan ook minder snel gebruik maken van Twitter.
ZDNet: Is het verstandig is om je tweets af te stemmen op het feit dat mogelijke werkgevers ze kunnen lezen?
“Nee, zeker niet. Het vinden van een job mag niet je voornaamste doelstelling zijn bij het aanmaken van een Twitter-account. Naar mijn mening is het een mix van persoonlijke & professionele informatie. Iemand die enkel over zijn werk spreekt zonder enige inbreng van zijn eigen persoon of karakter zou ik ook zelf nooit volgen. Social Media gaat nog altijd over ‘authenticiteit’. Uiteindelijk val je toch door de mand.”
Rob van Alphen is social media expert en adviseert over het bepalen van sociale businessstrategieën. (Vind hem op Twitter onder @Adgenius)