De revolutionaire Olympische verslaggeving
Tijdens de Olympische Spelen zie je de technologische vooruitgang in al zijn glorie, en op de Spelen van Londen is dat niet anders. Schitterende onderwaterbeelden en foto’s van allerlei sporttakken sieren de kranten en het tv-scherm. Ongezien roboticamateriaal zorgt er overigens voor dat een Australische krant maar 180 seconden op een foto hoeft te wachten wanneer een sporter de meet kruist.
Toch is niet alles geautomatiseerd: de machines worden met een joystick bestuurd terwijl men de beelden op een laptopscherm bekijkt. Op die manier kunnen foto-en videografen beelden maken op plekken zijn die ontoegankelijk zijn voor mensen, al dan niet vanwege de veiligheid. “De camera denkt niet voor ons. De fotograaf probeert nog steeds de foto te nemen die hij wil”, verklaart Shaun Botterill, sportfotograaf bij Getty Images.
Matrix
Maar het spectaculairst zijn misschien wel de Matrix-achtige effecten waarbij de camera in bullettime rond een sporter kan bewegen. Je kent het effect misschien ook wel uit de Max Payne-reeks: de tijd vertraagt of stopt, terwijl de camera zich sierlijk rond het onderwerp krult.
De camera’s worden ontwikkeld door het Amerikaans-Israëlische bedrijf Replay Technologies. Dankzij de technologie kun je de sporter (in het voorbeeld een hordeloper) niet alleen uit verschillende hoeken bekijken: het systeem wordt ook gebruikt voor sportanalyse en trainingssessies.
“Dankzij onze 3D-reconstructietechnologie kunnen we elke camerahoek reconstrueren; door gebruik te maken van minstens vier afbeeldingen bouwen we een 3D-model van wat gefotografeerd wordt”, lezen we op de website van het bedrijf. Door veel foto’s te nemen van het onderwerp kun je dus een 3D-model samenstellen, waardoor het digitaal kinderspel wordt om errond te navigeren.