Test: iPhone 5 op de pijnbank
Onze Duitse collega’s bij ZDNet hebben de iPhone 5 op hun pijnbank gelegd om zijn prestaties te meten. Ter vergelijking hebben we een Android-toestel ernaast gelegd: Samsungs quadcore Galaxy SIII met een update naar Android 4.1 Jelly Bean. Ook in de test: een iPhone 4S en de iPad 3.
In deze test (vlnr): iPhone 5, iPhone 4S, iPad 3 en Samsung Galaxy SIII
Als je een nieuwe smartphone wil kopen, is een eerste hint over de prestaties de opstarttijd. Nochtans zal dit weetje je weinig echt voordeel opleveren in het dagelijkse leven. Maar toch, als je de opstarttijd van een toestel vergelijkt met die van zijn voorgangers, zie je hoe de stamboom evolueert. De iPhone 5 start in 20 seconden op, gevoelig sneller dan de iPhone 4S met 35 seconden. De iPad 3 doet er 44 seconden over terwijl de Samsung Galaxy SIII 23 seconden nodig heeft, ongeveer even lang als de nieuwe iPhone.
Geekbench baseert de algemene prestatiescore op vier tests: twee om de processorsnelheid te bepalen bij de verwerking van integers en floating-point numbers (Integer, FPU) en twee tests gaan over geheugensnelheid en bandbreedte (Memory, Stream).
[related_article id=”161563″]
Deze multiplatformbenchmark is goed gepast om de performantie van iOS-toestellen te analyseren, maar op andere platforms moet je oppassen als je gegevens interpreteert. In het verleden bijvoorbeeld verschilde de Windowsversie van die van Mac omdat ze niet alle CPU-uitbreidingen gebruikt. Resultaat: Mac OS X kreeg gevoelig betere scores dan Windowssystemen.
De algemene Geekbenchresultaten tonen dat de iPhone 5 meer dan twee keer zo snel is als zijn voorganger.
De Performance Test Mobile van PassMark Software heft ook vier tests, maar heft zowel benchmarks voor 2D als voor 3D-beelden. Het onderzoekt ook de I/O-performantie van de opslag. De iPhone 5 levert zeer goede resultaten af met de suite van PassMark et bijna het dubbel van de algemene prestaties van de iPhone 4S.
Op het eerste zicht lijken de resultaten van de iPad 3 maar magertjes. Dat is echter omdat de 3D-beelden getest worden op de volledige resolutie van het toestel. En de iPad heeft meer dan vier keer zoveel pixels (2.048 bij 1.536) dan de iPhone (1.136 bij 640). Omdat beide GPU’s dezelfde prestaties leveren, heeft de iPad zijn resultaat te danken aan zijn hogere resolutie. In de individuele 3D-test haalde de iPad een score van 587 terwijl de iPhone 5 er 1.752 scoorde. Langs de andere kant: de test geeft wel correct de gebruikservaring weer.
Op het eerste zicht lijken de resultaten van de iPad 3 maar magertjes. Dat is echter omdat de 3D-beelden getest worden op de volledige resolutie van het toestel. En de iPad heeft meer dan vier keer zoveel pixels (2.048 bij 1.536) dan de iPhone (1.136 bij 640). Omdat beide GPU’s dezelfde prestaties leveren, heeft de iPad zijn resultaat te danken aan zijn hogere resolutie. In de individuele 3D-test haalde de iPad een score van 587 terwijl de iPhone 5 er 1.752 scoorde. Langs de andere kant: de test geeft wel correct de gebruikservaring weer.
Een heel ander plaatje krijgen we als de 3D-prestaties getest worden op een vooraf bepaalde resolutie. (Zie het GLBenchmark-resultaat hieronder). In dit geval levert de iPad 3 prestaties die kunnen wedijveren met die van de iPhone 5. Hoe boeiend deze bevinding is, ze is in de praktijk waardeloos. Want alle 3D-apps op de iPad draaien aan maximale resolutie. In dit opzicht ziet de ipad 3 af onder zijn hogeresolutiescherm.
Moderne websites gebruiken regelmatig JavaScript om hun content te presenteren, dus dit moet getest worden met een evenwichtige prestatietest. Let wel op, want de resultaten kunnen beïnvloed worden door de hardware, maar even goed door het besturingssysteem. Ontwikkelaars werken doorgaans hard om hun ingebouwde JavaScript-engines te verbeteren. De iPhone 4S is zo’n geval. Met iOS 5 haalde die een Browsermark van net geen 90.000 en met iOS 6 werd dat opgekrikt tot meer dan 100.000.
Twee andere JavaScript-tests, SunSpider JavaScript Benchmark en Futuremark Peacekeeper, tonen aan dat de iPhone 5 ongeveer twee keer zo goed presteert dan de iPhone 4S. Merk op dat de Androidboegbeeld Samsung Galaxy SII de prestaties van de iPhone niet kan evenaren.
Conclusie
Apples iPhone 5 presteert over het algemeen uitstekend en is gevoelig sneller dan zijn voorganger, de iPhone 4S. De Android-gebaseerde Samsung Galaxy SIII levert vergelijkbare prestaties behalve voor 3D-spellen. Dat gezegd zijnde verslaat hij de iPhone 5 wel in de PassMark PerformanceTest Mobile 2D Graphics-test met enige voorsprong (zie onderstaande benchmarks).
Versie 4.1 van Googles besturingssysteem is grotendeels verantwoordelijk voor de uitstekende prestateis van de Androidsmartphones. Jelly Bean heeft een einde gemaakt aan de blokkerende schermen, zelfs voor toestellen die niet zo krachtig zijn als de Samsung Galaxy SIII. Jammer genoeg voor Androidgebruikers hebben nog maar weinig toestellenbouwers Jelly Bean vrijgegeven voor hun toestellen. Het updateproces voor Android is te lang en de ondersteuning van telefoons is te beperkt. Daartegenover staat dan weer dat de recentste iOS ook werkt op de iPhone 3GS van drie jaar oud. Technisch onderlegde gebruikers kunnen software van de ontwikkelaarsgemeenschap gebruiken, maar als je schrik hebt van een Androidversie die niet van je telefoonbouwer is, koop dan een Google-foon. Daar zijn de updates snel voor beschikbaar.