Lijdt Apple onder wet van de remmende voorsprong?
Apple was de eerste die een tablet maakte waar de hele wereld gek op was. Maar deze maand breekt een nieuw tijdperk aan in tabletland en als het niet oppast, liggen zijn gloriedagen achter zich.
Van alle Europese landen was Groot Brittannië de eerste die de Industriële Revolutie in de achttiende eeuw in gang zette.
Dankzij zijn vooruitstrevende regering, een gigantische afzetmarkt en flinke financiële impulsen van de opkomende particuliere banksector speelde het land een nieuw tijdperk in van welvaart en verandering.
Maar vanwege gebrek aan vernieuwing in de staal- en katoenindustrie en relatief laag percentage van hooggeschoolde arbeiders werd het land al snel voorbijgestreefd door landen waar innovatie en technologische vooruitgang hoger in het vaandel stonden.
[related_article id=”158256″]
Als Apple niet oppast, riskeert het Groot Brittannië achterna te gaan op de voortrazende tabletmarkt.
Een nieuw tijdperk voor de tablet
Elke fan van technologie kan zich in de handen wrijven deze maand. In krap een week tijd presenteren de drie kolossen van de techindustrie een nieuwe lijn producten, waarvan de eerste zojuist het startschot heeft gegeven.
Apple lanceerde deze week een hele batterij aan nieuwe toestellen, stuk voor stuk wonderlijke staaltjes technologie. Nieuwe Macbooks Pro met Retina-scherm, flinterdunne iMacs voor de desktop en niet één maar twee nieuwe iPads. Naast een licht verbeterde versie van de voorganger een tablet op zakformaat met een meer bescheiden prijskaartje dan we gewend zijn van zijn grote broer.
Maar: echte vernieuwing heb ik al een paar jaar niet meer kunnen bespeuren bij Apple, een feit dat ongetwijfeld fel zal worden betwist door de vele fans die het merk overal ter wereld heeft.
Revolutie is veranderd in evolutie, met toestellen die telkens net een stukje dunner, sneller en lichter zijn.
En hoewel het jaren geleden moeilijk voor te stellen was, is ook de gelauwerde interface aan verbetering toe. Googles Android, dat in het begin nog verdacht veel leek op de iOS-interface, heeft grote stappen vooruit gemaakt bij het ontwikkelen van een eigen stijl. En hoewel de interface van Windows 8/RT controversieel is, kan die niet anders als eigen en innovatief worden beschouwd.
Lovende (en minder lovende) woorden
Wat ook opvalt deze week is de manier waarop bedrijven over hun eigen producten spreken. Apple-directeur Phil Schiller plaatste enkele venijnige opmerkingen aan het adres van de Nexus 7, de mini-tablet die Google nu al enkele maanden tegen relatieve bodemprijzen aanbiedt.
Net zo opvallend is dat Windows-baas Steven Sinofsky tijdens zijn perspresentatie van de Surface-tablet niets dan lovend was voor zowel de iPad als de Nexus 7. Zijn boodschap was: beide toestellen zijn op hun eigen manier fantastisch, maar met de Surface bieden zij een "eigen perspectief’ op dergelijke toestellen.
De Surface RT, die mijn collega Ed Bott met veel enthousiasme besprak, heeft inderdaad eigenschappen die we bij de iPad al jaren moeten missen. Een geïntegreerd toetsenbord bijvoorbeeld en uitbreidbare opslag die een tablet tot een productief toestel kunnen maken.
Hoewel ik niet op de feiten wil vooruit lopen, verwacht ik dat ook Google begin volgende week met belangrijke veranderingen op de proppen komt. De Nexus 7 was al een grote verrassing en ik verwacht dat de zoekmachine tenminste één ding in petto heeft dat de technologiewereld zal doen omkijken.
Wet van de remmende voorsprong
De iPad en, wat dat betreft, alle andere mobiele toestellen van Apple zullen nog jaren lang uitstekend blijven verkopen. Dat mag ook wel: het zijn uitstekende producten waar veel zorg en denkwerk achter zit.
Maar ik vrees dat met de dood van Steve Jobs ook een beetje de durf en arrogantie verdwenen zijn die nodig zijn om jezelf opnieuw uit te vinden als bedrijf. Zonder iets te zeggen over de capaciteiten van Tim Cook lijkt hij niet de meedogenloze ambities te koesteren die zijn voorganger ooit had.
Want als het bedrijf zijn voorsprong wil houden op de concurrentie, zal het opnieuw met nieuwe, innovatieve ideeën moeten komen. Daar zit ook het knelpunt: als men eenmaal gewend is aan een bepaalde stijl, wil men er niet meer vanaf. Daar lijden bekende popgroepen onder (Coldplay bijvoorbeeld), maar ook technologiebedrijven hebben er last van.
Apple heeft met de introductie van zijn mobiele producten een nieuw tijdperk ingeleid, maar als het niet wil worden ingehaald door zijn meer flexibele concurrenten, zal het van zijn comfortabele troon moeten komen en de tegenstrevers laten zien wat het waard is.