Nieuws

Hoe bouw je de ideale webshop?

Na een goede voorbereiding ben je klaar om je webwinkel uit te bouwen. Hier leggen we uit waar je op moet letten tijdens de ontwikkeling van je e-commerce platform.

1) Werk aan de snelheid
Studies hebben uitgewezen dat een site die een tiende sneller draaien dan voorheen, een procent meer omzet draaien dan voor die ingreep. Dat lijkt niet indrukwekkend maar voor retailers die met marges van minder dan een procent werken, kan het verhoigen van de reactiesnelheid de best renderende e-commerce ingreep van het jaar blijken.

Zorg dus vanaf het begin dat uw site zo efficiënt mogelijk wordt gebouwd zodat geen nodeloze tijd wordt verloren met het binnenhalen van overbodige code.

2) Straal vertrouwen uit
“In tegenstelling tot een fysieke winkel, kom je op de e-shop geen andere klanten tegen”, stelt Didier Malherbe van Nivario. “dus je mist al één factor die het vertrouwen van de klant zou kunnen wekken. Dit moet je dus weten te compenseren met andere elementen, waardoor de bezoeker wordt gerustgesteld.

Zaken zoals duidelijke informatie over de beveiliging van de site, het gebruik van een gekende payment provider (bij ons is dat standaard Ogone), afhandeling van de betaling over een beveiligde https-verbinding, en duidelijke informatie, bijvoorbeeld over de levertijd, over de mogelijkheden tot terugbetaling, en over de totale kost inclusief verzendkosten.

Maar er zijn ook andere middelen om het vertrouwen van de bezoeker te winnen, voegt Malherbe toe: “Customer reviews, bijvoorbeeld, kunnen wonderen verrichten, ook al zijn ze negatief.

Sterker nog: enkele negatieve reacties kunnen het vertrouwen nog versterken want dan gelooft de bezoeker dat u niets te verbergen hebt. Enkel als er helemaal geen reviews zijn, kunt u deze pagina beter weglaten, want dat kan wel een negatieve indruk wekken: dat het product nauwelijks of niet wordt gebruikt, bijvoorbeeld.”

3) Spring strategisch om met uw verzendkosten
Hierboven vermeldden we al dat u beter transparant kunt zijn over de extra kosten die met verzending van het produyct gepaard gaan. Maar een te hoge verzendkost kan klanten vaak doen afhaken, weet Didier Malherbe: “Een hoge verzendkost is voor 44% van de bezoekers een reden om van een aankoop af te zien. Wij raden dan ook aan om ‘free shipping’ aan te bieden, ook al betekent dat dat u het product iets hoger moet prijzen.”

Ook nog volgens Malherbe is een lange wachttijd minder vaak een afknapper voor potentiële kopers dan een hoge verzendkost, dus meer aanrekenen voor een verzending zodat die iets eerder aankomt is wellicht ook geen goed idee.

4) Maak de checkout zo kort mogelijk
Niemand staat graag aan de kassa. Ook online geldt die waarheid. Sterker nog: als het proces van uitchecken en betalen te lang duurt, driegt u uw potentiële koper alsnog te verliezen, net voor de uitgang.

Het is dus ten stelligste aan te raden om dat proces zo kort en eenvoudig mogelijk te houden. Didier Malherbe van Nivario raadt zelfs aan om nooit een registratieprocedure voor aankoop in te voeren: “Dit is een extra drempel en 90% van de mensen vergeet toch zijn logingegevens bij een volgend bezoek. Neem die drempels weg.”

5) Maak de acties zo dringend mogelijk
Nog een leuk weetje: uit onderzoek is gebleken dat mensen positief reageren op boodschappen die dringender of dramatischer klinken dan de eerder neutrale ‘call to action’.

Zo zou op op een knop met het woord ‘donate’ maar liefst 15% minder worden geklikt dan op een knop op een identieke site, maar ditmaal met de woorden ‘donate now!’.

Andere beproefde technieken zijn de tijdelijke aanbiedingen (promotie van de dag) en het toevoegen van het aantal resterende items: beide geven de bezoekers de indruk dat ze mogelijk een unieke opportuniteit mislopen.

6) Plaats productfoto’s op uw site
Vaak hebben sitebouwers schroom om al te veel foto’s van de beschikbare producten op de site te plaatsen.

Maar die schroom is meestal misplaatst: vergeet niet dat uw site de fysieke winkelervaring moet compenseren, en hoe kunt u beter de ervaring van het aanraken compenseren dan met veel foto’s van het product vanuit alle mogelijke hoeken?

7) Plaats video op uw site
Een e-commerce site die video’s vertoont, heeft maar half zo veel ‘afhakers’ (die tijdens het aankoopproces nog voor de betaling toch de site verlaten) als sites waar geen enkele video op wordt getoond.

Wellicht is die vaststelling te koppelen aan de tip hierboven: door een product vanuit alle hoeken te bewonderen en/of in actie te zien, is de fysieke ervaring van het vasthouden en uittesten niet geëvenaard maar toch minstens wat beter benaderd.

Natuurlijk moet u opletten dat het toevoegen van video’s de reactiesnelheid van uw site niet grondig verlagen want dan zondigt u weer tegen tip 1 van dit artikel.

8) Denk mobiel
Hou er rekening mee dat steeds meer online aankopen via een mobiel platform zullen gebeuren. Dit heeft twee belangrijke praktische gevolgen.

Het eerste: bij het ontwerpen van uw site probeert u zo veel mogelijk gebruik te maken van een ‘adaptive design’: een siteontwerp dat zich aanpast aan het toestel waarmee u de site bezoekt. Het tweede gevolg bespreken we in het volgende punt.

9) Denk iPad
Meer specifiek kunnen we met grote zekerheid voorspellen dat de iPad een belangrijk percentage van de mobiele sitebezoeken voor zijn reklening zal nemen. Apples strategische keuzes zijn dan ook vaak belangrijk voor het ontwerp van uw site.

Zo heeft Apple voor zijn mobiele hardware al geruime tijd Flash afgezworen ten voordele van HTML 5. Toch zijn er nog talloze sites die met Flash-video’s pronken. Een begrijpelijke situatie wanneer u die al lang geleden hebt gemaakt en niet meteen wil vervangen. Maar wie nu nog  Flash-animaties of –video’s maakt, sluit die toch bewust af van alle iPad-bezoekers. Tenzij u hier dwingende redenen voor hebt, kiest u dus toch beter voor het alternatief.

10) Testen, testen, testen
In het verlengde van vorige tip kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk testen wel is.

Ga na hoe uw site eruit ziet en hoe hij functioneert op verschillende toestellen, bekijk het van op verschillende browsers, test de reactiesnelheid vanuit alle omgevingen, en als u daarmee klaar bent, test u opnieuw. Dat is het advies dat ongeveer elke sitebouwer meegeeft.  

businessdigital commercenieuwsonlinewebshop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600