Nieuws

41% van alle smartphones wordt niet door merken zelf gemaakt

smartphone productie
© iStock / gorodenkoff
Op elke smartphones staat een merknaam, maar op het ene toestel wil die naam al wat meer zeggen dan op het andere.

Kocht je in de eerste helft van 2024 een smartphone? Dan heb je 41% kans dat die smartphone niet ontworpen of gemaakt werd door het merk dat het toestel verkocht. Checkpoint Research zag dat smartphonemakers, meer dan vorig jaar, naar gespecialiseerde outsourcingbedrijven kijken om hun smartphones te laten maken.

Koop je een toestel van Apple? Dan ben je er 100% zeker van dat Apple het toestel zelf ontwikkelde en maakte. De situatie ligt voor Android-toestellen wat anders: een groot aantal van die toestellen wordt deels of zelf helemaal geoutsourcet naar zogenaamde ODM’s. Dit zijn firma’s die gespecialiseerd zijn in het designen en produceren van hardware, in dit geval dus smartphones. De mate waarin de merken daarbij betrokken zijn, kan verschillen. Een merk als Samsung kan een lijst met vereisten en een prijs noemen, waarna de ODM aan de slag gaat om een toestel te maken. Bedrijven kunnen daarbij vragen om rekening te houden met de designtaal en andere elementen, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn.

ODM-markt groeit

We noemen hier Samsung als voorbeeld omdat de Zuid-Koreaanse fabrikant de productie van budgettoestellen inderdaad uitbesteedt aan Chinese firma’s. Counterpoint becijfert wel dat het steeds minder vaak gebeurt: vorig jaar ging het nog om 28% van de toestellen, dit jaar om 22%. Dat heeft er deels mee te maken dat Samsung een groot deel van de productie verhuist naar India, waar het zelf faciliteiten bouwde. Een andere verklaring is dat Samsung simpelweg minder budgettoestellen verkoopt. Daarvoor stappen klanten vaker naar de concurrentie, zoals Xiaomi en OPPO.

Ondanks het feit dat Samsung 6% minder ODM-toestellen verkocht, groeide de ODM-markt zelf wel met 6%. Dit wijt Counterpoint voornamelijk aan merken zoals Xiaomi. Die zetten wereldwijd in op goedkopere toestellen en middenklassers. Het zijn namelijk die producten die grotendeels uitbesteed worden. Volgens de cijfers van Checkpoint gaat het om 41% van de smartphonemarkt.

Grote verschillen per fabrikant

De cijfers verschillen van fabrikant tot fabrikant. De hele OPPO-groep, waaronder ook OnePlus behoort, besteedt 39% van de toestellen uit. HONOR en Huawei laten respectievelijk 40 en 44% van hun toestellen ergens anders designen en maken. Bij een merk als Vivo gaat het om ongeveer de helft van alle toestellen. Kies je een willekeurige Xiaomi-telefoon uit? Dan is de kans 78% dat de Xiaomi-merknaam erop staat, maar dat de fabrikant verder niets of weinig met het toestel te maken heeft. Enkel Motorola doet “beter”: daar komen 9 van de 10 toestellen van een andere fabrikant.

© Counterpoint Research

In meeste gevallen gaat het trouwens om dezelfde ODM’s die de smartphones maken. Net zoals consumenten meestal naar Samsung en Apple en in mindere mate naar Xiaomi en OPPO kijken, kloppen fabrikanten ook meestal aan bij dezelfde firma’s. Counterpoint Research schrijft dat de Chinese fabrikanten Longcheer, Huaqin en Wingtech 75% van de orders vervullen. Dat toont aan dat de merken vertrouwen hebben in die fabrikanten. Telefoons die door een ODM gemaakt worden zijn bovendien niet per definitie slecht. Voor fabrikanten is de uitbesteding vooral een interessante manier om de kosten te drukken, zodat ze zich kunnen toeleggen op de productie van hun vlaggenschepen, waar het merk ook meer aan verdient.

Applemobielmotorolaoneplusopposamsungsmartphonesxiaomi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken