Nvidia GRID: Cloud gaming wordt interessant
Na het falen van OnLive leek cloud gaming nog niet klaar voor de toekomst, maar daar denkt Nvidia anders over. Bij de lancering van GRID op CES begin dit jaar heeft Nvidia een stevig antwoord gegeven op cloud gaming. Dankzij zijn dynamische schaalbaarheid lijkt GRID klaar voor de toekomst, in tegenstelling tot OnLive.
Schaalbaarheid
De voornaamste kracht van GRID volgens Nvidia is de schaalbaarheid per unit. Elke blade bevat 12 grafische kaarten die een custom design hebben, afgeleid van de Nvidia GTX 680. Met twaalf grafische kaarten kan je al mooi wat vuurwerk op je scherm toveren, maar dankzij virtualisatie kan een grafische kaart eenvoudig door twee of meer gebruikers worden gedeeld, afhankelijk van de intensiteit van het gekozen spel en de beeldresolutie.
[related_article id=”160734″]
Sridhar Ramaswamy, Senior Technical Marketing Manager bij Nvidia, vertelde ons: “Elke blade kan tot 72 gebruikers simultaan van een game videostream voorzien in 720p-resolutie. Bij een 1080p-resolutie valt dat aantal terug tot 36 gebruikers. Elk spel heeft een bepaalde grafische capaciteit nodig, en afhankelijk daarvan kunnen één of meerder gebruikers tegelijk één grafische kaart gebruiken uit één blade”. Hoe meer blades, hoe meer gebruikers je dus van diensten kan voorzien.
Vertraging
Hoe zit het dan met de vertraging die op cloud gaming zit? Je commando moet ten slotte naar de server worden gestuurd, met een reagerende videostream als gevolg. Sridhar Ramaswany: “De latency ligt verrassend genoeg lager dan bij een klassieke spelconsole met draadloze controllers. De kans dat je iets van de vertraging merkt, is quasi nihil. Wat we niet in de hand hebben, is de internetverbinding en de kwaliteit van de internetrouter van de gebruiker. Die moet wel goed genoeg zijn om vlot te gamen.”.
We gingen met een Asus Transformer Prime aan de slag waarop GRID draaide, en tijdens Borderlands 2 merken we geen enkele vertraging die storend werkte. Het voelt wel heel vreemd aan om zo’n grafisch intensieve games op een tablet of smartphone te spelen. Wanneer we de controller aan de kant leggen en op het touchscreen tikken, merken we dat er een heel minimale vertraging is. Amper merkbaar: missie geslaagd voor Nvidia. Afwachten hoe dit gaat uitspelen in een gewone thuissituatie waar een server al snel 100 km van jou af zit in plaats van net om de hoek op de MWC-stand.
LTE gaming
Sridhar Ramaswany sprak ook over GRID via LTE: “In de toekomst zou het ook mogelijk moeten zijn om GRID compatibel te maken met LTE, zolang je internetsnelheid en de verbindingskwaliteit goed genoeg is. Daarvoor zijn nog wat testen nodig, maar de papieren liggen al op tafel.”.
Wanneer we GRID mogen verwachten bij ons is voorlopig nog een mysterie. Nvidia brengt namelijk niet zelf GRID aan de consument, maar vertrouwt de hardware toe aan providers. Het zal van hen afhangen wanneer we in België of Nederland GRID mogen verwelkomen. We houden de vinger aan de pols bij Nvidia voor meer informatie in de toekomst.