WhatsApp & Co voor het eerst populairder dan sms
In 2012, zo schrijft BBC News maandag, werden per dag 19 miljard berichtjes per dag verstuurd via diensten als WhatsApp, iMessage en WeChat, terwijl sms garant stond voor 17,6 tekstboodschappen.
En deze ontwikkeling is nog maar het begin, zegt onderzoeksbureau Informa. Volgend jaar verwacht het dat 50 miljard berichtjes op dagelijkse basis via chatapps worden verstuurd, terwijl sms zal blijven steken op 21 miljard traditionele tekstberichten.
De populariteit van dit soort applicaties gaat hand in hand met de almaar groeiende populariteit van smartphones. Het kwam daarom niet als een verrassing dat onderzoeker IDC afgelopen vrijdag een rapport uitbracht, waarin de verkoop van smartphones voor het eerst die van reguliere telefoons oversteeg.
[related_article id=”161563″]
In de eerste drie maanden van 2013 werden 418,6 miljoen telefoons verkocht, en 51,6 procent van dat aantal mag het label ‘smart’ dragen. Samsung is een belangrijke aanjager in deze trend: het nam 32,7 procent voor zijn rekening van alle smartphoneverkopen in het eerste kwartaal van dit jaar.
De enorme populariteit van chatapps is telefoonfabrikanten zeker niet ontgaan. Zo bracht Nokia, wiens Symbian-lijn flink heeft geleden onder de smartphonehype, vorige week een Asha-toestel op de markt in verschillende landen met een speciale WhatsApp-knop.
"Melkkoe stervende"
Eurocommissaris Neelie Kroes stak haar vreugde over de groeiende populariteit van WhatsApp & Co niet onder stoelen of banken. “Het is officieel: chatapps hebben sms ingehaald op wereldwijde schaal. De melkkoe is stervende. Tijd voor de telco’s om wakker te worden en de geur van datakoffie te ruiken”, zegt ze op Twitter.
De populariteit van berichtapps, die een mobiele internetverbinding gebruiken om hun boodschap af te leveren, zijn dan ook een teken aan de wand voor telecomproviders. Sms is al jaren een aanzienlijke inkomstenbron voor telco’s en zij moeten op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen die het verlies kunnen opvangen.
Op zoek naar alternatieven
Volgens de Financial Times hebben zij hun oog laten vallen op diverse oplossingen. Verschillende telecomproviders zijn begonnen met hun eigen berichten- en VoIP-apps, waarmee ze klanten willen winnen via premium diensten en extra dienstverlening. De Orange-app Libon voor Android en iOS, waar we onlangs over schreven, is daar een goed voorbeeld van, met visuele voicemail en VoIP-telefoontjes onder eigen nummer naar reguliere telefoonverbindingen voor een kleine meerprijs.
Andere providers hebben hun hoop gevestigd op het 4G-internet, dat hen in staat stelt om hogere tarieven te vragen voor het supersnel streamen van multimedia.
Toch, zo zegt Informa, is het nog lang niet gedaan met het goede, oude sms. Volgens Informa is de berichtenmethode nog altijd populair in opkomende landen, waar mobiel internet geen vanzelfsprekendheid is.
Informa verwacht dat de inkomsten uit sms-berichten tegen 2016 gestegen zal zijn naar 127 miljard dolllar, tegen 115 miljard dollar in 2013. De rek is er dus nog niet uit, maar mobiele chatapps hebben de toekomst.