Hoe Google online advertenties verknoeit (voor iedereen behalve zichzelf)
Hoe meer ik denk over Googles recente invoering van betaalde YouTube-kanalen, hoe belangrijker ik het ga vinden.
De reden is dat Google met deze betaalde kanalen eigenlijk het falen van zijn online advertenties toegeeft. Het onderkent dat de opbrengstdeling niet genoeg is voor videomakers om hun productiekosten te dekken, zelfs niet voor shows met tientallen miljoenen kijkers.
Ik ben zelf ingeschreven op enkele wetenschaps- en wiskundeshows op Youtube., maar ik heb nog maar amper een advertentie gezien op deze veelbekeken shows. De conclusie is onontkomelijk: Google is schokkend slecht in online content ten gelde te maken (en dan heb ik het niet alleen over video).
[related_article id=”158901″]
Dit is Googles vuile geheimpje: hoe slecht het is in online content ten gelde te maken. Het is enkel slecht voor iedereen anders.
Als je zakenmodel gebaseerd is op content op grote schaal samengooien, dan leveren al die kleine beetjes inkomsten samen honderden miljarden dollars op met miljarden dollars winst als gevolg.
Maar met deze tarieven kan niemand anders er wat aan verdienen. Zeker niet de mediabedrijven die ook nog eens de lonen moeten betalen van de mensen die de content produceren.
De betaalde kanalen op Youtube zijn een mijlpaal. Google geeft toe dat advertenties niet werken voor mediabedrijven.
Google-advertenties kunnen niet zorgen voor een inkomstencyclus waarbij de inkomsten groot genoeg zijn dat ze kunnen instaan voor de productie van nieuwe content.
Google-ads werken niet voor kranten en magazines
Online advertenties, als een grote inkomstenbron voor bijna alle bedrijven (media, starters of andere) is dood. Het zakenmodel werkt enkel voor Google en andere internetbedrijven die grootschalige internetplatformen zijn, zoals Yahoo, Microsoft, Amazon of Ebay. Het werkt ook voor mediabedrijven die hun content gratis van het internet bij elkaar sprokkelen.
Het is allemaal een kwestie van schaal en niet van kwaliteit, ondanks Googles pleidooien voor kwaliteitsvolle content. Het eenvoudige feit is dat kwaliteitscontent niet genoeg geld opbrengt via online advertenties. De klik en de pageview devalueren originele content en ontmoedigt de productie van nieuwe content.
Google-paywall voor kranten?
Google was erg gekant tegen betaalmuren toen grote krantenuitgevers ze twee jaar geleden aankondigden. Volgens de internetreus zou dit leiden tot een groot verlies aan trafiek. Google kon niet verstaan waarom kranten hun enorme hoeveelheden trafiek van Google niet hoefden te hebben.
De krantenuitgevers konden Google niet aan het verstand brengen dat ze geen geld konden verdienen aan al die trafiek door de lage prijs van online advertenties. Een prijs die dan nog eens door Google bepaald wordt.
Gaat Google nu ook speciale betaalmuren instellen voor kranten zoals het met video’s doet? Het zou alvast een goed idee zijn om de gereputeerde nieuwsmakers te helpen geld te verdienen.
Google en consoorten, de digitale moguls
Kan er wel iets gedaan worden aan de schaal van het internet en de niet ophoudende druk op alle types van digitale bedrijfsvoering.
Het is niet Googles fout dat het grote sectoren in de wereldeconomie overhoop gooit. Het is nu eenmaal eigen aan het internet dat schaalvoordeel de enige zakenstrategie is die je nodig hebt.
En dit is de grote uitdaging voor alle economische activiteit in dit ondermaanse: een onophoudelijk afkalven van alle productiekosten van alle producten en diensten.
We kunnen een massa maken van elk product of elke dienst aan zo’n lage prijs dat we onze beste technologie moeten intomen of ze verwoesten markten. Wat gebeurt er als we die technologie niet tegenhouden? Waar eindigt het dan? Allicht in een wereld waar iedereen zonder werk zit. Of dat de hel is of de hemel valt af te wachten.