Moet Europa datamining op scholen verbieden?
De gratis Google Apps for Education-suite wordt op steeds meer onderwijsinstellingen in Europa ingezet. Dat zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing, maar de gebruiksvoorwaarden zaaien zorgen voor onrust. In Zweden besliste de autoriteit die waakt over online data dat die niet overeenstemmen met de Zweedse wetgeving.
De Amerikaanse lobbygroep SafeGov, die overheden adviseert over privacygerelateerde onderwerpen, bracht maandag een rapport uit over databescherming in scholen ten opzichte van clouddiensten. Het baseerde zich daarvoor op gesprekken met een tiental Europese databeschermingdiensten.
Op basis van dat rapport stelt de lobbygroep een gedragscode voor. Die zou ervoor moeten zorgen dat cloudproviders geen gegevens verzamelen van studenten en hen geen advertenties voorschotelen. Specifiek zouden ze alle functies die samenhangen met advertenties uit hun pakketten moeten verwijderen en ook moeten verklaren dat het toelaten van advertenties nooit een voorwaarde mag zijn bij het afsluiten van een contract met een onderwijsinstelling.
[related_article id=”158578″]
Google toont wel bereidwilligheid, volgens SafeGov, maar laat voorlopig de opties open. Advertenties zijn uitgeschakeld voor de voornaamste diensten als Gmail, Google Docs and samenwerking. Studenten die de zoekmachine of YouTube gebruiken, worden wel geconfronteerd met reclame, ook al zijn ze met hun schoolaccount ingelogd.
Europa is op dit moment bezig om zijn eigen richtlijnen over gegevensbescherming te bekijken en het privacybeleid van Google wordt in het bijzonder onder de loep gehouden. Toch wordt de privacy op scholen op een of andere manier over het hoofd gezien, aldus SafeGov.
Pittig detail is dat een van de leden van SafeGov Microsoft is. Volgens de lobbygroep geldt de gedragscode ook voor hen, maar de problemen die het rapport aankaart en de aanbevelingen lijken wel erg toegespitst op de diensten die Google aanbiedt. Bovendien bracht Microsoft in de Verenigde Staten net een advertentievrije versie van Bing voor scholen uit en is Office niet zo afhankelijk van advertenties als Google.
Bovendien heeft Google al inspanningen gedaan om met de Europese wetgeving rekening te houden, door aan zijn modelcontract voor scholen een aantal clausules toe te voegen die specifiek voor Europa van toepassing zijn.
Toch volstaat dat niet volgens SafeGov. Die clausules zijn te vaag, terwijl een gedragscode per land zou opgesteld kunnen worden. "Dat is misschien minder efficiënt dan een algemene clausule voor heel Europa, maar het is beter dan met elke school apart te moeten gaan onderhandelen."
Google wou niet reageren op vragen van onze Amerikaanse collega"s bij ZDNet.