Hoe het computerlandschap in 2013 is veranderd
Nieuwe cijfers van de NPD Group schetsen een beeld van de huidige marktplaats voor desktops, laptops en tablets. En ze geven al een indicatie van hoe deze zich zal ontwikkelen in 2014.
NPD berekende de verkoop van januari tot en met november in de VS. Het onderzoeksbureau telde de resultaten via de grote commerciële verkoopkanalen, en daarmee dus alleen geconfigureerde toestellen. Dat is maar een beperkt deel van de totale verkoop van computers in de VS.
[related_article id=”160534″]
Van Windows-desktops zijn er afgelopen jaar 10% meer verkocht dan in 2012. Windows-laptops daarentegen blijven op hetzelfde niveau. Apple-laptops en desktops zijn samen 7% minder in trek, berekent NPD.
Androidtablets groeiden ruim 160% en nemen nu 8,7% van de totale verkoop via de winkels voor hun rekening. De verkoop van Windowstablets verdrievoudigde, tot een aandeel van 2,2% onder alle computers. De iPad daalde licht, maar overheerst de tabletmarkt nog altijd met 59%.
De grote winnaar, volgens NPD, zijn echter de Chromebooks. Deze goedkopere toestellen van onder meer HP, Acer en Samsung veroverden al 21% van de laptopverkoop, komende van vrijwel nul een jaar geleden. Ze scoren zelfs al 8 procent van de opgetelde computer- en tabletverkoop in november, wat aangeeft waar het naartoe zal gaan in de eerste maanden van 2014. Een jaar geleden was dat aandeel nog maar een tiende procent.
Vertekend beeld
Maar misschien moeten we niet te snel conclusies trekken uit deze getallen. Chromebooks worden ook bijna alleen via deze door NPD gemeten weg verkocht, plus in het onderwijs. Dat geeft wellicht een vertekend beeld. Maar de kans dat ze goed zullen doorbreken in 2014 is reëel.
De wat vlakke cijfers voor Windowscomputers op hun beurt weerspiegelen de lauwe reactie op Windows 8. Dat zal veranderen naarmate er nieuwe producten met Windows 8.1 op de markt komen, denken ze bij NPD. De eerste modellen van Asus en Dell verkopen al goed en ontvangen positieve recensies, weet het bureau namelijk te melden.
Trend: meer diversiteit
Wat tonen al deze cijfers dan wel aan, volgens NPD"s analist Stephen Baker? “In elk geval dat de Windows-pc commercieel duidelijk nog niet dood is. De grootste merken erachter, HP en Lenovo, blijven ook diep betrokken bij dit product.
"Maar bedrijven zullen komend jaar hun oude machines weer vervangen, en dan zien we dat de trend op lange termijn duidelijk in de richting van een grotere variatie in hardware gaat. Alle fabrikanten zullen daarop in moeten spelen willen ze groei veiligstellen”, zo sluit Baker zijn onderzoek af.