Speurtocht kost Ballmer en Gates miljarden
Dat Ford-topman Alan Mulally vorige week bekendmaakte dat hij Steve Ballmer niet zal opvolgen als directeur van Microsoft, komt de waarde van de softwaregigant uit Redmond niet ten goede. Volgens analisten van Wall Street duurt de selectieprocedure voor een nieuwe CEO veel te lang. En ook zijn investeerders er niet blij mee dat er nu mogelijk iemand van binnen Microsoft wordt gekozen.
Ballmer, die in augustus onthulde dat hij dit jaar met pensioen gaat, heeft de waarde van zijn aandelenportefeuille door de slepende zoektocht al met 1,1 miljard dollar zien dalen. Voorzitter en medeoprichter Bill Gates, die nog net iets meer Microsoft-aandelen heeft, is al 1,2 miljard lichter. Sinds begin december zijn de aandelen met negen procent gedaald. En op Wall Street denken ze dat dit alleen nog maar erger wordt.
[related_article id=”161452″]
Maar hier moet wel bij worden opgemerkt dat de aandelen liefst 23,2 procent stegen tussen augustus en december, volgend op Ballmers bekendmaking. Na 4 december werd de daling ingezet, toen Steve Mollenkopf van chipmaker Qualcomm afhaakte als kandidaat van buitenaf.
Maar investeerders hadden meer nog gehoopt op de komst van Mulally. Ze zagen in hem de ideale kandidaat omdat hij als buitenstaander kan afrekenen met verlieslatende of nauwelijks winstgevende afdelingen van Microsoft. Bijvoorbeeld de Bing-zoekmachine en de spelconsole Xbox, die binnen Microsoft als heilig worden gezien. Bij Ford heeft Mulally ook zulke zware beslissingen genomen, wat het autobedrijf weer winstgevend heeft gemaakt.
De belangrijkste kandidaten in de race om het pluche lijken nu Microsofts eigen topstukken Satya Nadella en Tony Bates, plus de Nokia-CEO Stephen Elop, die al voor Microsoft werkte en door de gedeeltelijke overname van Nokia weer terug is op het oude nest. Investeerders zien liever iemand van buitenaf, omdat ze bang zijn dat Ballmer en Gates anders de lakens blijven uitdelen. Hun strategie heeft er volgens beleggers toe bijgedragen dat Microsoft de slag heeft gemist in de mobiele wereld.