Weg met Facebooks webtrackers
Facebooks geschiedenis met reclame en web-tracking leest een beetje als een soap. In 2011 ontdekte een hacker dat Facebook de bewegingen van zijn gebruikers op het internet volgde, ook als ze niet op de site zelf zaten.
Facebook ontkende stellig dat ze cookies gebruikten om ons ook buiten hun "grondgebied" te volgen, maar na het nodige protest pasten ze toch hun tracking-gedrag aan. In 2014 heeft Facebook net aangekondigd dat ze je webbrowsing zullen gaan volgen. Klinkt bekend, niet?
[related_article id=”158578″]
Facebook heeft natuurlijk een perfecte verklaring voor het nieuwe feature. Zij stellen dat uit ondervragingen van hun gebruikers blijkt dat zij reclame minder storend vinden als die ook werkelijk iets aanprijst dat hen kan boeien. Gezien de hoeveelheid informatie die we allemaal vrijwillig blootgeven op Facebook zelf – via onze likes en vriendengroep, bijvoorbeeld – zou je denken dat het bedrijf al heel wat gerichte reclame zou moeten kunnen maken, maar Facebook heeft besloten dat het ook informatie nodig heeft van de andere websites en apps die je bezoekt en gebruikt.
Je zal wel de optie krijgen om advertenties van specifieke bedrijven of producten te blokkeren, maar je kan niet de DNT-functie (do not track) van je browser gebruiken – Facebook onderschrijft het protocol niet.
Voorlopig worden deze nieuwe advertenties alleen uitgerold in de Verenigde Staten, maar tenzij Europese landen of de EU hun voet stevig neerzetten tegen deze praktijk is het een kwestie van tijd voor ook jij gevolgd kan worden door Facebook.
De vraag is dus: hoe vermijd je dat Facebook te allen tijde over je schouder meekijkt?
De eenvoudigste, meest efficiënte manier is natuurlijk om het platform volledig te verlaten. Jammer genoeg is dat momenteel, met het ruime miljard gebruikers dat het sociale platform telt, niet noodzakelijkerwijs erg praktisch.
Gelukkig kan je met het privacy-portaal van de DAA – de Digital Advertising Alliance – verschillende opt-outs inschakelen. Als je de website bezoekt, zal hij automatisch je browser-cookies scannen om uit te vissen wie er zoal trackers heeft ingeplant. Voor elke website die in de resulterende lijst prijkt, kan je vervolgens een opt-out aanvragen. Dat is op zijn beurt ook weer een cookie, die aan rondspeurende websites meldt dat jij niet gewenst wil worden.
Het aanzetten van de gewenste opt-outs is eenvoudig, maar houd er wel rekening mee dat je dit op elke computer en in elke browser opnieuw zal moeten herhalen. Ook als je je cookies leeghaalt, moet je nakijken of je de opt-out niet mee verwijderd hebt.
Wil je ook zorgen dat Facebook en aanverwanten je op je mobiele toestellen met rust laten? In iOS ga je dan naar Settings en open je General > Restrictions > Advertising, en zet je de schakelaar Limit Ad Tracking aan. Op Android-toestellen ga je, eveneens in Settings, naar Google Settings > Ads, en selecteer je daar de optie Opt Out of Interest-Based Ads.