Hoe de grote websites stiekem je data verzamelen
Sociale media zoals Facebook en LinkedIn verzamelen heel wat data over hun gebruikers. Logisch, gezien wat je allemaal meedeelt op zulke platformen. Jammer genoeg worden die data doorgeschoven naar adverteerders, om je reclameboodschappen te laten zien die meer toegespitst zijn op jouw interesses. Maar het is nog niet te laat, er zijn een aantal dingen die je kan doen om hen tegen te houden.
Dit is wat er achter de schermen gebeurt elke keer als jij een socialemediasite bezoekt op je computer of mobiele toestel.
[related_article id=”158578″]
OAuth
OAuth is de Open standaard voor Authenticatie. OAuth maakt het makkelijker om in te loggen op een nieuwe site met de credentials die je verbonden hebt aan een sociaal netwerk. Daarvoor gebruikt het access tokens om derde partijen serverautorisatie te geven met de toestemming van de eindgebruiker. Klinkt erg praktisch, maar let op.
Als je een website zoals Pinterest de toestemming geeft om je Facebook-, Google-, of Twitter-account te gebruiken, kan Pinterest dataminingtechnieken gebruiken op alle informatie die je aan de andere site verleent hebt. Pinterest hoeft dan geen informatie over jou te verzamelen: die kan het gewoon van Facebook of Twitter plukken.
Pinterest scant sowieso je data: als je inlogt met Facebook, zal de toepassing je een aantal suggesties geven om mensen te volgen. Die uiteraard afgeleid zijn van je vriendenlijst op Facebook en de pagina"s die je op dat medium volgt.
In principe is hier niets mis mee: het verhoogt in veel gevallen het gebruiksgemak, omdat je sneller kan inloggen en makkelijker content kan delen en verspreiden.
Zorg er echter wel voor dat je regelmatig je Facebook- en Twitter-instellingen overloopt en de toegang herroept voor apps en websites die je niet langer gebruikt.
Twitter verzamelt data uit de interacties die je op het platform hebt, de gegevens die jij ingevuld hebt toen je intekende voor een Twitter-account, en uit de interactie met zijn eigen advertentiepartners.
Als je iemand volgt, een tweet de wereld instuurt, een zoekopdracht intypt, of interageert met gebruikers of tweets, dan worden die data gebruikt om je Twitter-advertenties beter op je af te stemmen. Als je naar een specifieke term zoekt, kan gepromote content over dat onderwerp in je feed verschijnen. Je profielinformatie, locatie, of de locatie van je mobiele toestel kunnen gebruikt worden om je lokale advertenties door te sturen.
Twitter ontvangt op zijn beurt ook info van zijn adverteerders, zoals browsercookies of e-mailhashes. Als je ingetekend hebt op een nieuwsbrief van een merk, kan je dus reclame van dat bedrijf zien voorbijkomen.
Als je dit niet weet te appreciëren, kan je het uitschakelen door het Do Not Track-feature in je browser te gebruiken. Je kan ook in je Twitter-instellingen veranderen met het vinkje bij "Tailor ads based on information shared by ad partners".
Facebook bekijkt je browsegeschiedenis en de apps die je regelmatig gebruikt. Met deze informatie geeft het platform aangepaste advertenties weer op je Facebookpagina.
Je zult de mogelijkheid krijgen om te zien waarom je een specifieke advertentie ziet dankzij de nieuwe voorkeurentool. Daarmee kan je ook interesses toevoegen en verwijderen om je eigen advertentie-ervaring te finetunen.
Je kunt dit soort internet-gebaseerde reclame vermijden door een online Opt-Out-tool te gebruiken. Je kunt ook DuckDuckGo als zoekmachine gebruiken.
LinkedIn verzamelt pas echt een enorme hoeveelheid informatie over jou, jouw connecties, en je gedrag op het internet. Daarnaast heeft het ook toegang tot hashed e-mailconversaties, waardoor het je connecties of groepen kan voorstellen waarin je geïnteresseerd zou kunnen zijn. Deze informatie deelt LinkedIn met zijn adverteerders om je accurate reclameboodschappen aan te bieden.
Om dit te vermijden, ga je naar de tab Groups, Companies and Applications in de voorkeuren en zorg je ervoor dat de optie om data te delen met derde partijen niet aangevinkt staat.
Pinterest verzamelt natuurlijk de data die je zelf hebt vrijgegeven: je naam, profielfoto, pins, comments, likes en je e-mailadres. Daarnaast verzamelt het andere info, zoals de locatiegegevens van een mobiele telefoon.
Als je OAuth de toegang geeft om met je Facebook, Google of Twitter in te loggen, dan geef je toestemming aan Pinterest om de data over je vrienden en contacten daaruit op te pikken. Hoeveel data Pinterest zo kan verkrijgen, hangt af van je privacy-instellingen in Facebook of Twitter.
Daarnaast wordt er doorgestuurd hoe vaak en wanneer je de website of app bezoekt, en hoe vaak je de Like-knop gebruikt. Hieronder vind je ook standaardgegevens zoals je IP-adres en de gebruikte browser.
Pinterest verzamelt ook nog browsercookies en trackt met welk toestel je Pinterest bezoekt. Daarmee schotelt de dienst je alweer aangepaste advertenties en content voor.
Om te bepalen welke informatie Pinterest mag gebruiken ga je naar je account-instellingen en update je de personalisatie-voorkeuren. Onder de radio-knop vind je de mogelijkheid om al dan niet gerelateerde pins te zien te krijgen. Die zijn gebaseerd op je eerdere surfgedrag. Je kunt ook instellen hoe zichtbaar je profiel is voor zoekmachines.
Kijk tenslotte ook na of je OAuth hebt toegestaan van Facebook, Twitter, of Google.
Google+
Google+ is natuurlijk onderdeel van Googles vele softwaremogelijkheden en houdt dus informatie over je bij uit je zoekopdrachten naar websites en afbeeldingen, blogs of nieuwsartikelen. Het weet ook welke websites je bezocht hebt – dankzij web analytics – en op welke zoekresultaten je ook echt hebt geklikt.
Veel Google+-gebruikers hebben ook een Gmail-account. Google leest elke e-mail die verzonden en ontvangen wordt door Gmail. Google heeft ook directe toegang tot elke verzonden en ontvangen tweet. Als je Google Docs thuis of op het werk gebruikt, dan zal het bedrijf ook daarvan gebruiksdata verzamelen.
Google monitort daarenboven je e-mailcontactenlijst en zoekt de connecties tussen verschillende personen, om je zo mensen voor te stellen die je misschien aan je Google+-cirkels wil toevoegen.
Als je je publieke profiel hebt uitgevuld, zal Google ook die informatie gebruiken. Als je op een advertentie geklikt hebt, weet Google welke kernwoorden populair zijn en welke reclameboodschappen de meeste klikken verzamelen. Google weet zelfs in welk deel van de wereld je het meest geïnteresseerd bent als je Google Earth gebruikt.
Al deze data worden verzameld in een enorme databank.
Als je niet gelukkig bent met de informatie die Google verzamelt, kan je je privacy-instellingen aanpassen in je Google Dashboard. Daar kan je je Gmail-statistieken, kredietkaartinfo en webbrowsing en zoekopdrachten bekijken.
Er is geen mogelijkheid om je zoekgeschiedenis met één klik te verwijderen. Ik heb manueel elke individuele zoekopdracht die ik ooit doorvoerde verwijderd, helemaal terug tot in 2008.
De meest efficiënte manier om Google tegen te houden je data te gebruiken is uiteraard om te stoppen zijn producten te gebruiken.