Netflix dumpt Microsoft Silverlight voor HTML5
Netflix zit halfweg in de overgang van Microsoft Silverlight naar HTML5 voor zijn videospeler op laptops. Het gebruik van HTML5 elimineert de nood aan een plugin en moet de kijkervaring voor de gebruiker verbeteren.
Eerst en vooral hoeven gebruikers niet langer de Silverlight-plugin te downloaden om content van Netflix te streamen, maar kan de browser uit zichzelf overweg met de stream. Daarnaast zou het afspelen ook vlotter moeten lopen omdar er gebruik wordt gemaakt van native code. Bovendien wordt er minder druk gezet op de batterij van je laptop.
[related_article id=”160734″]
HTML5 is een verzamelnaam voor de nieuwste versies van HTML, CSS en javascript, die de basis vormen voor elke website en vanzelfsprekend dus ook door alle browsers ondersteund worden. Het belangrijkste pluspunt van versie 5 is dat het meer interactiviteit en integratie van video en audio toelaat, zonder dat je daarvoor op plugins moet terugvallen.
Kwartaalresultaten
Netflix deed de aankondiging in de marge van de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten. Het afgelopen kwartaal kwamen er 3 miljoen nieuwe klanten bij, iets minder dan de 3,7 miljoen die Netflix zelf had verwacht. Wereldwijd heeft de streamingdienst vandaag 53,1 miljoen abonnees, waarvan 37,22 miljoen in de Verenigde Staten. Een exacte verdeling van abonnees per land maakt Netflix niet bekend.
De online video-on-demanddienst hoopt tegen het einde van 2014 nog eens 4 miljoen extra abonnees binnen te halen. Die groei wordt vooral gedreven door de recente uitbreiding naar meer Europese landen, waaronder België. Twee van de drie miljoen abonnees die er in het afgelopen kwartaal bijkwamen, zijn afkomstig uit internationale markten.
Netflix behaalde het afgelopen kwartaal een omzet van 1,22 miljard dollar: 877 miljoen dollar in de Verenigde Staten en 346 miljoen dollar in de gezamenlijke internationale markten. De internationale markten die tot een jaar geleden werden toegevoegd, waaronder Nederland, zijn ondertussen gezamenlijk winstgevend. Wanneer je daar de recente uitbreidingen aan toevoegt, maakt Netflix buiten de Verenigde Staten 31 miljoen dollar verlies. Dat wordt echter probleemloos opgevangen door een winst van 251 miljoen dollar in eigen land.