Piratensites gaan zakken in Google
Google bereidt een nieuwe wijziging voor aan zijn zoekmachine. Dit om te bewerkstelligen dat de kans kleiner is dat de meest "beruchte" piratensites in de resultaten verschijnen wanneer mensen zoeken op muziek, films en ander beschermd materiaal.
Een eerdere belofte in 2012 om dit te doen heeft tot veel rumoer gezorgd. Vooral de muziek- en filmindustrie maken zich boos en beweren dat Google zich niet aan zijn woord heeft gehouden. Deze keer stelt de zoekmachinegigant dat de aanpassingen zichtbaar effect hebben.
[related_article id=”158901″]
Digital Millennium Copyright Act
“In augustus kondigden we voor het eerst aan dat we websites met veel opmerkingen op basis van de Digital Millennium Copyright Act (DMCA) minder waardevol zouden maken in de zoekresultaten”, schrijft Katherine Oyama, senior copyright counsel bij Google, in een blogpost op vrijdag 17 oktober. “We passen het nu aan zodat de rankings van de meest beruchte websites zichtbaar naar beneden zijn bijgesteld. De update rolt volgende week wereldwijd uit.”
Oyama geeft geen details over welke websites het gaat. Of in welke mate de ranking naar beneden wordt bijgesteld. De ranking is van invloed op hoe hoog een bepaalde website in de zoekresultaten verschijnt.
How Google Fights Piracy
Het bericht van Oyama kwam op het moment dat Google zijn nieuwe versie publiceerde van How Google Fights Piracy. Dit rapport verscheen oorspronkelijk in september 2013 als verdediging tegen claims van muziek- en filmrechteneigenaren dat Google niet voldoende doet om hen te beschermen.
Verder laat Oyama weten dat Google bezig is met het testen van nieuwe advertentieformaten die links weergeven naar legale online muziek- en filmdiensten. Deze advertenties verschijnen als mensen bepaalde trefwoorden gebruiken zoals download, gratis en kijken. Daarnaast worden bepaalde termijnen verwijderd uit de automatische aanvulfuncties als dit zoekresultaten oplevert met door DMCA aangemerkte websites.
Verwijderverzoeken
DMCA-opmerkingen zijn hiertoe de sleutel; dit zijn verzoeken van de rechteneigenaren (of anti-piraterijorganisaties) om Google te attenderen op links die verwijzen naar illegale downloads of streams. “In 2013 ontvingen we net iets meer dan 224 miljoen DMCA-verzoeken voor onze zoekresultaten”, staat in het nieuwe rapport te lezen.
“Uiteindelijk hebben we 222 miljoen verzoeken gehonoreerd. Dat betekent dat we minder dan één procent weigeren na beoordeling. Dit kan zijn omdat we meer informatie nodig hebben, dat de pagina inmiddels onvindbaar is of dat we tot de conclusie kwamen dat het materiaal geen inbreuk maakte op de rechten.” Het rapport meldt dat Google gemiddeld minder dan zes uur nodig heeft om een verzoek af te handelen.
De DMCA-verzoeken gaan over individuele links. Door een aanpassing in het algoritme kan de focus gelegd worden op hele websites. In Googles online Transparantierapport is te zien over welke websites het waarschijnlijk gaat. De top drie bestaat uit RapidGator, 4Shared en Dilandau. Allen hebben vorig jaar meer dan zeven miljoen DMCA-opmerkingen ontvangen.