Second Life bestaat nog en komt naar Oculus Rift
Second Life bestaat nog. Zo’n tien jaar geleden bestempelden tech-goeroes aller landen de virtuele wereld als de opvolger van het klassieke internet. We zouden allemaal een tweede leven krijgen en online naar de winkel wandelen om nieuwe onderbroeken te kopen. Dat gebruikers succesvolle online zaakjes opstarten, en enkele ondernemers slapend rijk werden van het netwerk, zette die veronderstelling enkel kracht bij.
Een klein decennium verder lijkt de hype toch net iets overdreven geweest. Wanneer iedereen die niet meer wist dat Second Life nog bestond zijn hand moet opsteken zit deze redacteur toegegeven met beide armen recht omhoog. Een foutje van mijn kant, maar het toont aan dat de ooit zo populaire dienst vandaag op z’n zachtst gezegd eerder onder de radar vliegt.
[related_article id=”160734″]
Winst
Toch gaat het goed met Second Life. Dat zegt CEO van ontwikkelaar Linden Labs Ebbe Altberg tenminste in een interview met Engadget. Volgens hem is er dezer dagen nog steeds spraken van een miljoenenopbrengst met dank aan net geen miljoen actieve gebruikers iedere maand. Linden Labs zou zelfs winst draaien, als we Altberg op z’n woord geloven.
Het bedrijf zit in ieder geval niet (meer) stil en wil de harten van de online-generatie een tweede keer veroveren, deze keer met de hulp van de virtuele realiteitsheadset Oculus Rift. Een betaversie van Second Life, gemaakt voor de Rift is intussen beschikbaar maar Linden Labs wil veel verder gaan.
Third life?
De ontwikkelaar werkt sinds dit jaar immers aan een opvolger voor Second Life die op het eerste zicht net dezelfde ervaring biedt als zijn voorganger. Het project, dat nog geen officiële naam mee kreeg, onderscheidt zich vooral door de onbegrensde ambitie die er mee gepaard gaat. Altberg vertrouwt aan Engadget toe dat het nieuwe Second Life niet begrenst zal zijn voor platformbeperkingen, en dus bij aanvang compatibel moet zijn met zowat elk toestel op de markt, van computer en VR-headset tot telefoon.
Net als in de originele versie moet de nieuwe editie het eenvoudig maken voor jan met de pet om eigen creaties neer te poten. Op die manier wil Altberg concurreren met gevestigde waarden als de Unreal Engine en Unity. Beide engines worden door ontwikkelaars gebruikt om spelletjes te ontwikkelen, maar de software zou volgens de CEO eerder ingewikkeld zijn. “Met [het nieuwe] Second Life kan je gewoon binnen bouwen”, schetst hij.
Second Life (links) versus Unreal Engine 4 (rechts)
Iedereen ontwikkelaar
Die laagdrempeligheid moet mensen overtuigen om onder andere VR-ervaringen te ontwikkelen met de software van Linden Labs. Altberg ziet de zogenaamde creators opnieuw naar Second Life en (in de niet nader bepaalde toekomst) de opvolger stromen onder impuls van de eenvoudig te creëren VR-ervaringen, maar met verder strekkende gevolgen.
De lat ligt dus hoog. Bijna zo hoog als tien jaar geleden. Aan ambitie ontbreekt het Ebbe Altberg en zijn team bij Linden Labs alleszins niet. Of ook de nodige realiteitszin aanwezig is zal de toekomst uitwijzen. VR lijkt in ieder geval niet meer te stoppen dus het plan van Linden Labs om er zijn karretje aan vast te klikken is meer dan begrijpelijk.