Finland pioniert met nieuwe privacywet voor sociale media
Finse privacyvoorvechters beginnen het jaar goed: de nieuwe Information Society Code ging op 1 januari van kracht.
De Code verzamelt het allegaartje van 10 verschillende wetten rond elektronische communicatie en zorgt daarmee alvast voor een flinke administratieve vereenvoudiging. Verder zet de nieuwe wet vooral in op het beter beschermen van de consument, het verhogen van de beveiliging van informatie, en het creëren van een meer gelijke telecommarkt.
[related_article id=”158578″]
Privéberichten worden écht privé
Het belangrijkste mogelijke gevolg van de nieuwe ISC zal voortvloeien uit de verhoogde invloed die de overheid krijgt over informatieverkeer. Zo moeten nu alle distributeurs van elektronische communicatievormen – inclusief sociale mediabedrijven – voldoen aan de reeds bestaande regelgeving rond de vertrouwelijkheid van communicatie.
Tot hiertoe vielen de traditionele telecomoperatoren wel al onder deze regels, maar jongere spelers als Apple, Facebook en Twitter ontsnapten eraan. De eigenlijke, onmiddellijke veranderingen die deze wetswijziging teweeg zal brengen zijn eerder klein, maar het gaat in eerste instantie om een wijziging in het uitgangspunt van de wet.
Vertrouwelijke berichten die via sociale netwerken verstuurd worden, zoals Facebookprivéberichten en iMessages, zullen nu voor de wet op dezelfde manier bekeken moeten worden als sms’en en e-mail. Dat houdt in dat de bedrijven die deze diensten aanbieden zich wat privacy en beveiliging betreft vanaf nu aan dezelfde regels moeten houden als de traditionele telecommaatschappijen.
Ook opvallend is dat ook bedrijven die hun hoofdzetel niet in de EU hebben, maar wel hun diensten aanbieden in Finland, gewoon mee onder de wet vallen.
Eerlijker praktijken bij telecom
Naast de nadruk op privacy wil de Code ook meer druk uitoefenen op telecombedrijven wat eerlijke communicatie naar de consument betreft. Zo moeten klanten die een toestel of dienst hebben gekocht via een telecombedrijf van een andere productent – denk bijvoorbeeld aan een smartphone bij een abonnement – ook bij dat telecombedrijf terecht kunnen voor hulp. Ook moeten telecomproviders meer aandacht besteden aan het aanbieden van “universele diensten”, waaronder basisinternet en -telefonie verstaan wordt. Tegelijkertijd worden ook de procedures om een licentie als provider te bekomen transparanter en eenvoudiger, en krijgt de FICORA (Finnish Communications Regulatory Authority) het recht om in te grijpen met een maximumprijs als machtige spelers het competitierecht in het gedrang lijken te brengen.
Met de nieuwe wetgeving is Finland een pionier binnen Europa. Hoewel de Information Society Code volledig in overeenstemming is met het Europees recht, gaat deze wetgeving veel verder dan de door Europa aangehouden regels. De Code lijkt qua aanpak erg op de General Data Protection Regulation, een nieuwe wetgeving rond data en privacy die bij de EU voorligt, maar nog niet is goedgekeurd.