Nieuws

Facebook legt oorzaak volgen van niet-leden bij een bug

De reden waarom Facebook surfers volgt die dat niet willen? Dat ligt aan een bug, zegt het sociale netwerk.

Nadat Facebook vorige week de oren werd gewassen door de Belgische Privacycommissie, heeft het sociale netwerk nu gereageerd. De Commissie stelde dat het sociale netwerk ook mensen volgt die dat niet willen of niet eens lid zijn van Facebook.

Facebook geeft inderdaad toe dat de onderzoekers (van de KU Leuven en de VUB) een bug vonden waarmee mensen gevolgd konden worden, zelfs als ze niet op de Facebook-site waren of lid waren van het netwerk. Dat gebeurde doordat ze websites bezochten die Facebook-cookies op hun pc plaatsten (zoals MTV, Myspace en OKCupid). Aan dat probleem wordt gewerkt, zegt Facebook.

Maar voor de rest hebben de onderzoekers vooral de verkeerde conclusies getrokken, zo schrijft Richard Allan, de European Policy Chief van Facebook. Volgens hem volgt zijn werkgever alle toepasselijke wetten en laat het audits uitvoeren door de Ierse Privacycommissie die ook openbaar gemaakt worden. Dat het net de Ierse commissie is, komt omdat het Europese Facebook-hoofdkwartier in Ierland is gevestigd.

Voor de rest lijkt het antwoord van het sociale netwerk vooral een kwestie van semantiek en interpretatie te zijn: wat de onderzoekers bijvoorbeeld “tracking” noemen, zijn volgens Facebook bijvoorbeeld eerder “standard web impressions”. Het eindresultaat blijft echter hetzelfde.

"Conclusies blijven gelden"

In de Wall Street Journal reageert de Privacycommissie op het blogbericht van Facebook. Volgens onderzoeker Brendan Van Alsenoy legt het bedrijf hen woorden in de mond die ze niet gezegd hebben en blijven de conclusies van het rapport onverminderd gelden. Facebook zelf zegt dat het bericht nog geen uitgebreid antwoord was op het rapport, maar eerder een manier om de werkwijze van het bedrijf te duiden.

De Privacycommissie heeft niet de bevoegdheid om Facebook of andere bedrijven een boete te geven of te straffen. Heel wat politici zijn echter van oordeel dat de tijd gekomen is om grote Amerikaanse technologiebedrijven beter in de gaten te houden en om na te gaan wat ze doen met de gegevens van Europese burgers. Onder andere omdat die gegevens ingezet worden voor lucratieve reclamedoeleinden. Een Europees wetsvoorstel voorziet in een boete van vijf procent van hun omzet, tot 100 miljoen euro, als ze wetten over persoonlijke data overtreden. 

cookiesnieuwsprivacycommissie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken