Online groei fleurt jaarrapport Hema op
Warenhuis Hema zag zijn online omzet in 2017 met 31 procent stijgen. Het is een uitgesproken positief resultaat in een verslag dat verder gemengde resultaten bevat.
Op zich heeft Hema een erg goed jaar achter de rug: voor de eerste keer in lange tijd maakt het bedrijf weer winst. In het derde en vierde kwartaal kan het warenhuis groene cijfers voorleggen. Over het volledige jaar gekeken gaat het bedrijf echter onder nul: voor 2017 schrijft het een nettoverlies van 30,9 miljoen euro op.
Als reden voor het verlies wijst Hema naar “eenmalige lasten in verband met de herfinanciëring en de verkenning van strategische opties”. Met dat laatste wordt op het voornemen gedoeld om de winkelketen te verkopen. Eigenaar Lion Capital heeft Hema in de etalage gezet. Tot nu toe heeft er zich nog geen geïntereseerde publiek aangediend.
Met de omzet gaat het bij het bedrijf in stijgende lijn: Hema haalde 1,2 miljard euro binnen in het afgelopen jaar, een record voor de keten. De keten zal in de komende jaren vooral inzetten op internationale expansie. In 2018 plant Hema zijn eerste winkels te openen in Oostenrijk en Dubai.