Kan LG zich nog redden?
Kwartaal na kwartaal ziet het er steeds minder rooskleurig uit voor de smartphoneafdeling van LG. Terwijl de G3 de schijn nog kon hooghouden, zorgt de G4 voor rode cijfers. De fabrikant van slimme televisies en telefoons stond jaren bekend om zijn premium toestellen, maar ziet zijn marktaandeel jaar na jaar krimpen. In de hoop de voeling met de top niet te verliezen, stelt LG op 1 oktober een nieuw Androidtoestel voor, een zogenaamde supersmartphone. Een wedergeboorte of een wanhoopsdaad?
Wanhoopsdaad
Koreaanse analisten en investeerders zien in de V10, zoals het toestel zal gaan heten, eerder het laatste. Zij verwachten niet dat het toestel erg innovatief zal zijn, op de camera’s na. Verre van genoeg om te kunnen spreken van een game changer, vinden ze. Daarnaast zijn ze van mening dat LG de markt al jaren verkeerd inschat en benadert. “LG moet denken aan zijn echte positie op de markt. Volharden met premium handsets is niet langer de beste keuze”, luidt het harde verdict.
Het management probeert vol te houden dat ze de grote concurrent zijn van Apple en Samsung en ze, daardoor, de nummer drie zijn op de smartphonemarkt. De marktwaarde van het bedrijf spreekt die claim echter tegen; die blijft jaar na jaar dalen. Ook het marktaandeel krijgt klappen. Terwijl het dit jaar 0,2 procent moest prijsgeven van 4,8 procent naar 4,6, voorspellen analisten dat het aandeel het komende jaar met nog minstens een halve procent verder zal dalen tot 4,1 procent.
LG G-flop
Nochtans deed de LG G3 het uitstekend. Op een jaar tijd werden 13,5 miljoen toestellen verkocht, waarvan 4,6 miljoen in het eerste kwartaal van de verkoop. De G4 doet het in vergelijking dramatisch: het eerste kwartaal van de verkoop werden er slechts 2,1 miljoen toestellen verkocht, en dat cijfer lijkt niet meteen sterk te gaan aangroeien.
De mobiele afdeling van LG wist bovendien maar 166,6 miljoen dollar winst te maken in het tweede kwartaal op een omzet van drie miljard dollar. Het bedrijf wijt dit aan verhoogde marketingkosten. Een winstverlies van maar liefst 99,7 procent tegenover het voorgaande jaar.
Te traag
Tot slot wijten analisten de neergang van LG aan het te traag optreden tegenover technologische vooruitgang. Zuid-Korea was één van de snelste landen op gebied van het omarmen van nieuwe 4G-technologie. Door de trage reactie van LG lieten ze zich echter snel inlopen door de Chinese topmerken als Lenovo, Huawei en Xiaomi.