Nieuws, Reviews

Smart ForTwo Electric Drive getest: vinnige stadsmus

Voordelen
Ideale stadswagen
Internetverbinding
Optioneel krachtige Brabus elektromotor
Nadelen
Beperkte actieradius
Weinig kofferruimte
Analoge meters missen finesse
Aanbevolen prijs: €24.079
Waar te koop?
Totaalscore 7
De Smart ForTwo Electric voegt milieuvriendelijkheid toe aan het lijstje met stadsvriendelijke voordelen eigen aan de Smart. Toch is de kleine wagen niet zonder nadelen.

Ik moet bekennen dat ik er niet helemaal gerust in was toen er mij werd gevraagd om een paar dagen met een elektrische Smart rond te rijden. Ik leg dagelijks zo’n 150 kilometer af om op het werk en weer thuis te raken, en het grootste deel daarvan verloopt over de autosnelweg. Dat leek mij sowieso al niet het ideale scenario voor een kleine stadsauto zoals de Smart, laat staan voor een elektrisch exemplaar.

Het was met klamme handjes dat ik plaats nam achter het stuur van de Smart ForTwo Electric Drive voor een eerste vuurdoop. Van Brussel over de E19 naar Antwerpen. Een pittig traject, want het theoretisch rijbereik van 145 kilometer ligt in praktijk een heel stuk lager wanneer je lange afstanden over de autosnelweg aflegt. Dat de batterij bij vertrek maar voor 80 procent was opgeladen, deed me alleen maar meer zweten. 70 kilometer later kwam ik aan op mijn bestemming en was de batterijlading gezakt tot 20 procent, op zich nog voldoende marge. Oef, ik was meteen wat meer gerustgesteld dat ik de testperiode zonder kleerscheuren zou doorstaan.

Stadsauto

Er wordt al eens lacherig gedaan over een Smart, maar dat is onterecht. De wagen komt verrassend vinnig uit de hoek. Hij trekt op van 0 naar 100 km/u in 11,5 seconden en haalt een maximumsnelheid van zo’n 125 km/u. Niet de snelste op de baan, maar hij staat zijn mannetje. Omdat de zware batterij zich onder de zetels bevindt, ligt de auto bovendien verrassend stabiel op de weg. Dat maakt dat je je, ondanks het kleine formaat, toch met een veilig gevoel op de autosnelweg begeeft. Van zodra je instapt, vergeet je dat je zelf de kreukelzone bent, maar houd dat toch maar liever in het achterhoofd.

Het is in de stad dat de Smart zich als een vis in het water voelt. Een ‘gewone’ Smart kruist al nagenoeg alle vinkjes af om tot ideale stadsauto te worden uitgeroepen, maar één element past niet echt in het plaatje: de vervuilende verbrandingsmotor. Een elektromotor maakt van de Smart de stadsauto bij uitstek. Hij is compact, ziet er trendy uit, rijdt haast geruisloos, is zuinig in verbruik én zorgt voor minder luchtvervuiling in de stad.

Ook zijn rijgedrag leent zich ideaal voor de stad. Het kloppend hart van de ForTwo Electric Drive zijn de 55 kW elektromotor en lithium-ion-accu met een capaciteit van 17,6 kWh. Vanuit stilstand is meteen het maximale koppel van 130 Nm beschikbaar, waardoor hij op 4,8 seconden van 0 naar 60 km/u accelereert. De korte draaicirkel zorgt voor een prima wendbaarheid, en door zijn miniformaat glipt hij overal tussen bij druk verkeer of tijdens het parkeren.

Comfort

Wanneer je achter het stuur zit, voelt de Smart absoluut niet klein aan. Er is ruimte en je hebt goed overzicht. De zetels zijn comfortabel, bieden genoeg steun, en er is voldoende beenruimte. Voor grote chauffeurs kan de beperkte verstelbaarheid van het stuur en de zetels mogelijk vervelend zijn. Je zal een basketballer niet snel in een Smart zien rijden.

Airconditioning met automatische temperatuurregeling is in de standaardprijs van de ForTwo Electric Drive voorzien. Een warme auto kost natuurlijk extra energie, en heeft bijgevolg een effect op het aantal kilometers dat je met de Smart kan afleggen. Bij een gemiddelde temperatuur van om en bij de 20 graden, gaat zo’n 10 procent van het totale energieverbruik naar elektrische accessoires, zoals de airco. Bij heel koude of heel warme temperaturen loopt dat percentage op tot 20 à 30 procent, en zal je actieradius dalen.

Om te besparen op je verbruik, kan je via een speciale website je wagen alvast op de juiste temperatuur laten brengen, terwijl hij nog aan het opladen is. Via de webpagina kan je eveneens je oplaadtijd plannen, nakijken hoever de accu al opgeladen is, je huidige actieradius controleren, of het dichtstbijzijnde publieke oplaadstation opzoeken. De auto is daarvoor voorzien van een simkaart, zodat hij kan communiceren met je smartphone of tablet via het internet.

Stopcontact

Afhankelijk van je rijstijl, de verkeerssituatie en geactiveerde nevenverbruikers bedraagt de maximale actieradius dus 145 kilometer. Je momentaan verbruik en resterende batterijlading worden weergegeven door twee analoge metertjes boven de middenconsole, die net als het dashboard zeer spartaans is uitgerust.

In mijn geval lag de maximale actieradius gemiddeld ergens onder de 100 kilometer, wat betekende dat ik de wagen zowel overdag op het werk als ‘s avonds thuis van nieuwe energie moest voorzien. En dat elke dag opnieuw. Eén keer een laadbeurt vergeten en ik was eraan voor de moeite.

Opladen kan gelukkig via het reguliere stopcontact, maar dan moet je er wel eentje in de buurt hebben. Wat als je in een appartement woont bijvoorbeeld, of je auto op straat moet parkeren? Dat zijn twee scenario’s die veel voorkomen in de stad en het gebruik van een elektrische wagen lastiger maken. Openbare laadpunten zijn immers nog niet zo wijdverspreid. Via het stopcontact is de Smart op 7 uur opgeladen. Schaf je een speciale wallbox aan, dan knijp je daar nog een uurtje van af.

Ik moet er wel bij zeggen dat de elektrische Smart – net als elke andere elektrische wagen – erg efficiënt omspringt met de beschikbare energie. Tijdens het remmen of wanneer je het gaspedaal lost (de Smart begint in dat geval ook al af te remmen) werkt de elektromotor als dynamo. De overtollige bewegingsenergie wordt omgezet in elektrische energie, die weer terugvloeit naar de accu, wat je een paar extra kilometers oplevert.

Pittige prijs

De Smart lijkt op het eerste zicht de ideale stadsauto. Hij is vinnig,hip, zuinig en milieuvriendelijk. Alleen de prijs komt roet in het eten gooien. De ForTwo Electric Drive begint vanaf 24.079 euro, en dat is niet min voor een auto van dit kaliber. Zelfs wanneer je de kost van brandstof in rekening neemt, duurt het lang vooraleer je de meerprijs hebt goedgemaakt ten opzichte van een gelijkaardige ‘gewone’ auto. Tel daar nog eens het ongemak bij van het dagelijks opladen, zeker wanneer een beschikbaar stopcontact geen evidentie is, en het beeld wordt genuanceerder. De ForTwo heeft potentieel, maar is niet zonder compromis.

Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!

elektrischfortwoNot Connected Carsmart

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken