De opvallendste innovaties van ICT2015: deel 1
ICT2015 is één van de grootste technologiebeurzen die je dit jaar kan bezoeken. De Europese Commissie richt deze beurs in om het grote publiek dichter bij de innovatiefste onderzoeken van het moment te brengen. De commissie is immers van mening dat de afstand tussen dergelijk onderzoek en de consument vaak onoverbrugbaar lijkt te zijn, terwijl er ettelijke miljarden naartoe stromen. De beurs telt een honderdtal standen, waarvan wij hier voor jou enkele interessante projecten willen uitlichten.
Populate
De technologie-industrie is gigantisch. Het heeft die positie te danken aan consumentenproducten als smartphones, tablets, computers en televisies, en nog meer aan de bedrijfsmarkt die onderzoek stimuleert om zo kostenefficiënt als mogelijk te kunnen produceren. Toch blijft de entertainmentindustrie de echte grootmacht op technologisch vlak. Ook op ICT2015 zijn er daarom enkele projecten die steun vonden bij de Europese Commissie.
Eén daarvan is het spel Populate. Het wordt gespeeld door twee spelers die het samen opnemen tegen de artificiële intelligentie en, later in het spel, tegen elkaar. Speler 1 speelt op zijn smartphone, met behulp van het Google Glass, en moet proberen om vijanden te vernietigen. Het Glass toont de speler de kaart met een aantal doelen op. Het lijkt erg op het concept van de Nintendo DS, maar dan met schermen die los staan van elkaar. Het geheel krijgt zo een gevoel van augmented reality.
Speler twee speelt ondertussen op een tablet hetzelfde spel in strategievorm. Hij kan objecten op de kaart plaatsen die speler 1 kunnen helpen. In een latere fase is het de bedoeling dat beide spelers het tegen elkaar opnemen. De mogelijkheden van het idee achter dit spel lijken echter veelbelovender dan het spel zelf. Met Pokémon dat in 2016 naar Android komt in een augmented realityvorm, zou de combinatie een echte hit kunnen zijn.
Een handje toesteken
Vele technologische innovaties zijn erop gericht om, soms letterlijk, soms figuurlijk, een handje toe te steken. Zo zijn er enkele standen die zich focussen op robotica. Eén daarvan maakt gebruik van bestaande robots en robotarmen om bepaalde taken te vergemakkelijken. 3rd Hand wil zo formules onderzoeken en schrijven om een robothand te laten helpen bij het uitvoeren van precisiewerk.
BlindPad tracht dan weer het internet toegankelijker te maken door een soort braillemuis te ontwerpen voor computers. Hierbij helpen elektromagneten op een plaatje de surfer door patronen te vormen die de gebruiker helpt bij het ‘bekijken’ van afbeeldingen. Zij richten zich voornamelijk op mensen die recent (deels) hun zicht verloren. “Wie geen foto’s meer kan bekijken, zal zich immers uitgesloten voelen”, klinkt het daar.
Preservatie en aanleren
Enkele standen focussen zich op het bewaren van cultureel erfgoed, maar niet op de manier die we gewoon zijn. Werelderfgoed gaat vaak proberen om historische sites te bewaren en toegankelijk te maken voor het publiek, maar andere aspecten van cultuur gaan vaak verloren. Volksdansen en beroepen als pottenbakker zijn bijvoorbeeld sterk onderhevig aan technologische vooruitgang. Met behulp van camera’s en sensoren proberen sommige onderzoeksteams daarom deze aspecten vast te leggen.
Op deze manier kunnen deze aspecten niet alleen de tand des tijds doorstaan, ze kunnen ook gebruikt worden om anderen een dans aan te leren. RePlan gebruikt bijvoorbeeld Kinect-camera’s, in combinatie met sensoren, om sportdisciplines vast te leggen. Zij gebruiken als voorbeeld de Ierse sport Gaelic football, dat hoe langer hoe minder jonge sporters weet aan te trekken. Met de opgenomen beelden en bewegingen kunnen ze de sport vastleggen voor het nageslacht, en ze kunnen tevens gebruikt worden om de techniek van jonge sporters bij te schaven. Ze richten zich hierbij voornamelijk op kleine sportclubs. I-Treasures gaat uit van hetzelfde concept voor volksdansen en bedreigde beroepen, maar gebruikt enkel sensoren die als een pakje gedragen worden.