Android apps op Windows niet voor binnenkort
Project Westminster, Project Centennial, Project Islandwood en Project Astoria. Allevier zijn ze bedoeld om ontwikkelaars van bestaande apps te overtuigen hun apps ook naar Windows Mobile te brengen. De laatste twee zijn hier het interessantst, aangezien ze respectievelijk iOS en Android behandelen. Met die laatste zijn er nu problemen.
Overvleugelen
Microsoft heeft sinds jaar en dag een overduidelijke achilleshiel in zijn verder uitstekend besturingssysteem. Met de oprichting van zijn Projects wil het die voor eens en altijd aanpakken: Windows Mobile zou alle apps kunnen gaan draaien en daarmee de concurrentie zelfs overstijgen.
Van bij het begin riep Project Astoria, dat Android-apps in een wip moet kunnen omzetten naar Windows Phone, echter grote tegenstand op. Windows-ontwikkelaars waren erg misnoegd over de plannen; zij zagen hun broodwinst immers bedreigd worden door een influx van goedkope oplossingen. Het nieuws dat Project Astoria enorm veel vertraging heeft opgelopen, en mogelijk gewoon wordt afgeblazen, klinkt hen als muziek in de oren.
Bruggen bouwen
Project Astoria klinkt simpel, maar is het helemaal niet. Terwijl Project Islandwood ontwikkelaars een platform aanreikt om iOS-apps naar Windows te porten, gaat het bij Android om een emulator. Een emulator maakt het erg makkelijk voor appontwikkelaars, maar moeilijk voor de fabrikant om alle software op een degelijke wijze op zijn toestellen te krijgen.
Bij het iOS-platform worden de apps namelijk volledig opnieuw opgebouwd en aangepast aan Windows Phone. Prestatiewinst en betere implementatie zijn dan aangename bijwerkingen. Bij een emulator draai je in essentie Android bevenop je Windows. Vele testpersonen gaven te verwachten problemen aan: trage toestellen die na verloop van tijd minder gaan presteren.
Licht wordt zwaar
De kracht van het Windows Phone-besturingssysteem is momenteel dat het ontzettend licht weegt en daardoor geen zware hardware nodig heeft. Om zo’n emulator te laten draaien, lijken goedkope toestellen meteen uit de boot te zullen vallen. Naast prestatieproblemen dringen zich echter ook enkele copyright problemen op. Met een emulator is het immers erg makkelijk om apps te sideloaden, wat piraterij in de hand werkt.
Ook financieel komt Project Astoria onder druk te staan. Bij het ontwikkelen van Project Islandwood zijn slechts vijf mensen betrokken, terwijl er dat bij Astoria tussen 60 en 80 zijn. Als de problemen blijven aanslepen, is het goed mogelijk dat Microsoft er definitief de brui aan geeft.