Je schoenen vertellen winkels wie je bent
Om privacyzorgen tegen te gaan over het gebruik van videobeelden, heeft een Brits softwarebedrijf een machine learning algoritme bedacht dat data genereert op basis van iemands schoenen. Op die manier kunnen winkels alsnog gegevens verzamelen over hun klanten, en blijft de identiteit van de klant min of meer beschermd.
Gezichtsherkenning
Winkels maken al langer gebruik van diverse technieken om hun klanten beter te leren kennen. Voor het internettijdperk was dat voornamelijk via klantenkaarten, tegenwoordig komt daar ook het volgen van consumenten via hun wifisporen en het analyseren van videobeelden bij om gegevens als leeftijd, gender, gemoedstoestand, interesse en zelfs lichaamsbouw te groeperen. In België maande de privacycommissie winkeliers een halfjaar geleden aan om hun klanten daarover meer in te lichten en ook effectief toestemming te vragen. Een recent en uitgebreid onderzoek van IT bedrijf CSC in Groot-Brittannië onder consumenten, IT en marketing managers toont aan dat 74 procent van alle retailers “allerlei soorten” technologie gebruiken om meer te weten te komen over hun klanten en dat 27 procent zich op gezichtsherkenning verlaat om data te verzamelen.
Borst of heupen
Het is dat laatste gegeven dat databedrijf Horton Analytics aan het denken zette. Het analyseren van gezichten via video roept terecht vraagtekens op over de privacy van klanten. “Mijn idee was: waarom gebruiken we niet gewoon iemands kleding om bepaalde demografische groepen te scheiden,” zegt Owem McCormack, CEO van Horton Analytics in een interview met The Guardian. “Als ik je gewoon een shot toonde van iemands lichaam, dan zou je mij waarschijnlijk ook kunnen vertellen welk gender die persoon heeft, zonder dat je persoonlijke informatie opneemt. Nu blijkt echter dat als je een camera richt op iemands borst of heupen dat als even privacy schendend en creepy wordt aangevoeld als gezichtsherkenning. Zo kwamen we uit op schoenen.”
Schoenmaat
Horton Analytics creëerde een systeem op basis van machine learning en artificiële intelligentie dat mensen in categorieën opdeelt op basis van de schoenen die ze dragen. Met behulp van een sensor determineert de software de categorie en de tred van klanten, met een accuraatheid tussen 75 en 80 procent. De technologie wordt al in bepaalde winkels en plaatsen gebruikt, zoals in shoppingcentrum O2 Centre in London. “Op dit moment doen winkels heel wat indringende dingen waar we gewoon geen weet van hebben” stelt McCormack. Volgens hem zijn beperkte gegevens al genoeg om een meer efficiëntere marketing te bekomen. “Je geeft retailers accurate informatie, maar je zegt niet dat iemand deze persoon is die verder in de straat woont en daar een duur huis heeft staan.”