Nieuws

Facebook volgt vanaf nu surfgedrag van niet-leden

Facebook verklaart dat het na een aanpassing van zijn cookie-beleid nu ook niet-gebruikers zal volgen ten voordelen van meer advertentie-inkomsten. Eerder ontkende Facebook nog gelijkaardige praktijken voor het Belgische gerecht.

Vorig jaar beschuldigde de Belgische overheid Facebook er nog van dat het niet-gebruikers zou volgen via cookies. Facebook wimpelde de beschuldigingen af met het twijfelachtig excuus dat het om een misverstand zou gaan. Hoogstens het resultaat van bugs. Het kwam tot een veroordeling en een steekspel tussen het sociale netwerk en de Belgische overheid. Vandaag legt het sociale netwerk de waarheid echter open en bloot op tafel.

Streekspel

Bart Tommelein, de toenmalige Belgische staatssecretaris voor Privacy, was fel in zijn kritiek op Facebook. Hij maakte duidelijk dat een bedrijf als Facebook moest leren dat het niet boven de Belgische privacywetgeving staat.

Facebook schoot in de verdediging, maar werd veroordeeld voor een dwangsom van 250.000 euro per dag dat het de Belgische wet zou schenden. Toch lieten Zuckerberg en co de beschuldig op zijn minst gezegd niet echt aan het hart komen. Ze schoten terug door Belgen die geen lid zijn van het netwerk simpelweg te bannen uit publieke pagina’s. Dwangsom vermeden.

Ademruimte

Tommelein verklaarde ook dat hij hoopte op een succesvollere samenwerking tussen de privacycommissies van verschillende Europese lidstaten, maar dat onderhandelingsproces is al sinds 2012 bezig. Sindsdien zijn de lidstaten het nog altijd niet met elkaar eens omtrent een gemeenschappelijk privacybeleid naar grootmachten als Google en Facebook toe.

Zoiets geeft Facebook alleen maar meer ademruimte om verder stapjes te zetten. The Verge meldt dat het bedrijf nu zelfs openlijk toegeeft dat het wel degelijk via browsercookies niet-gebruikers volgt.

Beter werk leveren

Volgens het sociale netwerk bieden cookies voor niet-leden veel voordelen: “Uitgevers en app-ontwikkelaars hebben ook gebruikers die geen lid zijn van Facebook”, zo vertelt Andrew Bosworth, de Vice President van Facebooks advertentie -en business platform aan The Wall Street Journal. “We denken dat we beter werk kunnen leveren in het voorzien van advertenties voor die gebruikers.”

Dat wil Facebook doen aan de hand van de beroemde, of nu eerder beruchte, ‘Vind-ik-leuk-knop’ en andere plug-ins die je op tal van websites terugvindt. Zo kan het sociale netwerk makkelijk het sufgedrag van niet-leden volgen – tenminste als die niet-leden buiten België wonen. Van die informatie wordt dan handig gebruikt voor de totstandkoming van targeted ads, advertenties op maat van de gebruiker, of in dit geval de niet-gebruiker.

Onderneem actie

Toch kunnen Europese burgers die op de hoogte zijn van online privacy zichzelf beschermen. Via een website van de Europese International Digital Advertising Alliance kan je Facebook ertoe dwingen om je sufgedrag niet langer te volgen. Zo voorkom je dat de website je ongewild beter leert kennen.

Er bestaat ook een website die speciaal werd ontwikkeld voor Belgen die de blokkade van Facebook voor publieke pagina’s willen omzeilen. Via Belgbook kunnen Belgen alsnog pagina’s van het sociale netwerk bezoeken. Op de site vind je een plug-in voor je browser die de job klaart.

bart tommeleinbelgbookcookieeuropagoogleprivacytargeted advertisingveroordeling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken