Clash der applicatiewinkels: welk platform staat er het beste voor?
Het valt eigenlijk bijzonder moeilijk te vatten hoe snel apps ons leven zijn beginnen te domineren. Eind 2007 is er nog geen vuiltje aan de lucht. De iPhone ligt in Amerika in de winkel en in het merendeel van Europa. De telefoon wordt geleverd met een aantal vooraf geïnstalleerde apps, zoals elk slim toestel destijds, maar combineerde dat met een gigantisch aanraakscherm; velen hadden nog nooit zoiets gezien. Achteraf blijkt dat relatief, want vandaag zijn de aanraakschermen haast dubbel zo groot.
Download vanaf je browser
Het straffe is dat de eerste apps niet direct op toestellen met een groot aanraakscherm beschikbaar waren. Je moest ze apart downloaden, rechtstreeks vanaf je internetbrowser, wat het best wel riskant maakte. Een jaar na de lancering van de iPhone introduceert Apple een update via iTunes met een nieuwe categorie: iPhone App Store. Via dit platform kon Apple veel beter de kwaliteit controleren van de apps. Apps installeren buiten de App Store om, werd onmogelijk en elk toestel zou in de toekomst standaard een App Store geïnstalleerd krijgen.
App Store
Apple heeft de appwinkel uitgevonden en is vandaag de dag nog steeds de absolute referentie. Haast alle apps die worden gelanceerd, zien eerst het levenslicht op iOS. Soms is Android simultaan aan de beurt, maar dat is lang niet altijd het geval. De App Store is een geweldige plaats wanneer je nog nooit een iOS-toestel zoals een iPad, iPhone of iPod Touch hebt gehad. De diversiteit en het complete pallet aan apps is indrukwekkend, iets wat de ontwikkelaars ook weten.
Bovendien is het voor de ontwikkelaars niet zo heel moeilijk om apps aan te leveren. Er zijn maar een paar iPhones en iPads om mee rekening te houden, wat optimalisatie heel eenvoudig maakt. Er zijn maar een paar schermresoluties om mee rekening te houden over het hele spectrum, wat betekent dat een app veel sneller klaar is voor iOS dan voor Android. Daarom dat apps eerder uitkomen voor Apples besturingssysteem en daarna pas voor andere appwinkels.
Kwaliteit
Apple houdt zijn App Store sleutelvast: apps buiten de winkel installeren, lukt enkel wanneer je je toestel jailbreakt.
De eerste dag van de App Store bevatte die 500 apps. Vandaag zijn dat er meer dan 1,4 miljoen en werden in totaal al meer dan 100 miljard apps gedownload uit de App Store. Klinkende cijfers waar enkel Android in de buurt kan van komen dankzij een groter volume aan verkochte toestellen. Kwantiteit betekent niet altijd kwaliteit, maar Apple controleert alle ontwikkelaars behoorlijk sterk, dankzij een lange goedkeuringsprocedure om de kwaliteit te garanderen. Dat betekent niet dat er nooit een slechte of malafide app door de mazen van het net raakt, maar de kans is veel kleiner.
De allersterkste troef van de App Store? Een aparte sectie voor tabletapps. Met de iPad hebben ze direct van succes kunnen proeven, en vanaf dag één heeft Apple aan alle ontwikkelaars opgelegd dat ze een aparte tabletversie moesten ontwikkelen. Deze polariteit zorgt ervoor dat je zowel op de iPad als iPhone altijd de beste appervaring hebt, ongeacht het schermformaat. Enige nadeel van de App Store? Omdat ontwikkelaars weten dat iOS-gebruikers geld aan een app geven en minder jailbreaken, heb je meer betalende apps ten opzichte van Android.
Top 10 apps die je mist op iOS: Light Flow, Twilight, Nova Launcher, Cerberus, Airdroid, Google Sky Map, Applock, ES File Explorer, Tasker en Muzei
Play Store
Android is de absolute koning wanneer we kijken naar de cijfers. In totaal klokken ze begin 2016 al af op 1,9 miljoen apps en hebben ze ook de kaap van 100 miljard downloads overschreden. Het is daarmee ook de dichtste achtervolger op iOS, maar dat betekent niet dat de apps beter zijn. De Apple App Store kan dikwijls rekenen op tijdelijke, exclusieve deals met appontwikkelaars, waardoor Android soms extra moet wachten.
Bovendien is Android een algemeen besturingssysteem en zijn er duizenden verschillende toestellen om mee rekening te houden. Dat maakt de ontwikkeling complexer om overal een even goede ervaring te garanderen, wat ook dikwijls inhoudt dat iOS veel eerst krijgt. Bovendien heeft Android een flink probleem op vlak van piraterij.
Piraterij
Op iOS kan je geen apps apart inladen. Alles moet via de App Store gebeuren, tenzij je je iPhone of iPad jailbreakt. Op Android kan je zonder je toestel te kraken altijd apps installeren, zonder via de Play Store te gaan. Dat breekt de deuren voor piraterij wagenwijd open, met als gevolg dat voor ontwikkelaars Android minder interessant is op vlak van inkomsten. Ook om die reden krijgt iOS dikwijls eerst de voorkeur en volgt Android pas later.
Een extra voordeel van die piraterij: veel betalende apps op iOS zijn gratis op Android, maar dan moet je er wel een reclamebalk ergens bijnemen. Voor sommigen vervelend, maar het overgrote deel van de gebruikers vindt een gratis app altijd interessant. De ontwikkelaars halen dan hun inkomsten uit die advertenties die worden getoond. Een interessante evolutie in de strijd tegen piraterij.
Tablet-ondersteuning
Nagenoeg alle fabrikanten die slimme toestellen met een app maken, zorgen voor een Android- en iOS-app. Dat betekent dat je zonder twijfel bijvoorbeeld een slimme bluetooth speaker kan kopen of een multiroomset. In uitzonderlijke gevallen is een bepaald accessoire enkel compatibel met iOS, maar meestal komt dat dan omdat dat toestel ook in een Apple Store wordt verkocht en exclusiviteit vergt.
Android is de evenknie van Apple op smartphonevlak, maar bij tablets slaat het behoorlijk de bal mis. Grote boosdoener? Geen aparte appwinkel voor de tablet. Apps zien er regelmatig opgeblazen uit en niet aangepast aan het grotere schermoppervlak. Enkel wanneer je een kleine tablet van 8 inch of minder hebt, valt die handicap nog best mee.
Top 10 apps die je mist op Android: Adobe Photoshop, Sketch, Overcast, Tweetbot, Paper by FiftyThree, Her Story, Vesper, Hyperlapse, Dark Sky, Bioshock en Clear
Windows Store
Microsoft is lange tijd een absolute pioneer geweest op vlak van smartphones met Windows Mobile, maar helaas heeft het de boot van appwinkels volledig gemist. Je kon software voor Windows Mobile extern installeren, maar er was geen centraal platform. Pas na de doorstart onder Windows Phone in 2010 kwam er een compleet uitgedoste appwinkel waar je alle mobiele apps kon terugvinden. Twee jaar na Android en iOS moest het tegen serieuze concurrentie opboksen, en dat moet het vandaag de dag nog steeds doen.
Vicieuze cirkel
Doordat er nooit erg veel Windows Phone-toestellen op de markt zijn verschenen en Android overal hoogtij vierde, kon Microsoft maar een beperkt aantal gebruikers voorschotelen aan de ontwikkelaars. De populariteit van het besturingssysteem bepaalt het aantal apps, en omgekeerd.
Een vicieuze cirkel met een positief of negatief resultaat en helaas staat Microsoft er niet zo heel goed op. Het marktaandeel stagneert wereldwijd tussen de 2 à 5 procent, terwijl Android en iOS de rest van de koek opeisen. Een forse groei zit er niet snel aan te komen, wat de vicieuze cirkel rondmaakt.
Geen moeite
Veel appontwikkelaars doen geen moeite om iets voor Windows Phone te maken, omdat het de kosten niet waard is. Microsoft moet daarom extra veel moeite doen om ontwikkelaars te overtuigen, terwijl Android en iOS dat niet meer moeten doen. Grote apps zoals Facebook, Twitter, Angry Birds of Candy Crush Sage verschijnen ook gewoon op Windows Phone, maar het grootste probleem zit hem vooral in de apps van accessoires.
Een slim alarmsysteem, auto, luidspreker of multiroomsysteem vraagt om een app en het is eerder uitzondering dan regel dat Windows Phone in de lijst van ondersteunde platformen is opgenomen. Dat is een bijzonder groot probleem dat negatieve ervaringen met zich meebrengt en niet goed is voor het platform.
Stroeve evolutie
Microsoft probeert met Windows 10 om een nieuwe tandem te vormen onder de noemer Windows 10 Mobile, maar
de evolutie is stroef. Ze moeten zelfs software zelf beginnen te ontwikkelen om appontwikkelaars te overtuigen dat ze bijvoorbeeld in 10 minuten een iOS-app kunnen omtoveren tot Windows-app.
Het zal op die manier moeten, want zoals het er nu naar uitziet, hebben weinig ontwikkelaars echt zin om tijd (en geld) te investeren in Windows-apps. Kan dat in enkele klikken, dan kan je anderen overtuigen. De Windows Store is ideaal voor een eerste smartphone-ervaring en is voor een bepaalde doelgroep uitgebreid genoeg, maar het mag duidelijk zijn dat ze flink achterop hinken achter Android en iOS.
Top 10 apps die je mist op Windows Mobile: YouTube, Snapchat, Tinder Sonos, Google Maps, Strava, Pinterest, Soundcloud, Alto’s Adventure, Hearthstone en IF by IFTTT