Autonome drone die passagiers vervoert, is misschien toch legaal
Ken je nog het Chinese EHang? Het bedrijf introduceerde een autonome drone die kan worden ingezet voor het vervoeren van passagiers. EHang pakte nog in januari uit met zijn autonome EHang-184-vliegtuigje op de Computer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Samenwerking
Op CES kwam het ganse project weinig geloofwaardig over. Indrukwekkend was het kolossale ding wel, maar dingen leken nog weinig concreet. Hoewel het Chinese bedrijf beweerde dat het toestel in de toekomst zal worden verkocht, hadden ze nog geen enkele testvlucht gepland. Ook op de CES-beurs zelf kwam er geen enkele vorm van demonstratie. Zelfs geen echte beelden. EHang brengt daar nu verandering in.
De Amerikaanse staat Nevada geeft het bedrijf toestemming om de passagiersdrone uit te testen boven zijn luchtruim. Dat weet Las Vegas Review-Journal. Daarbij komt nog dat het Institute of Autonomous Systems uit Nevada, een non-profit organisatie gesponsord door de overheid, het Chinese bedrijf zal helpen bij die testvlucht. Daarna gaan de twee samenwerken aan de verdere ontwikkeling van de EHang-184.
Drone-taxi’s alom
Het is de bedoeling dat de testvlucht de luchtwaardigheid van de drone moet helpen bewijzen. Zo kan het Chinese bedrijf verdere stappen zetten om een echte verkoop van de drone te verwezenlijken. Tom Wilczek, vertegenwoordiger van de luchtruimdefensie-industrie voor het bureau van economische ontwikkeling in Nevada, is erg enthousiast over het hele project:
“De samenwerking met EHang zal de drone-industrie in Nevada erg ten goede komen”, zo stelde hij. “Ik kijk persoonlijk uit naar de dag waarop drone-taxi’s een volwaardig deel zullen uitmaken van het transportsysteem van Nevada”, aldus Wilczek.
Veiligheid
We zijn erg benieuwd naar hoe de verdere ontwikkeling van de drone zal verlopen. Vooral omdat de drone in tegenstelling tot militaire drones niet uitgerust is met een satellietverbinding. Het Chinese bedrijf beschikt daarvoor niet over de nodige middelen.
Het leger gebruikt een verbinding via satellieten om te kunnen ingrijpen telkens er iets grondig fout loopt. Een dergelijk veiligheidssysteem lijkt ons een logische minimumvereiste alvorens je passagiers via drones laat vervoeren. Temeer omdat die passagiers geen enkele controle hebben over het voertuig waar ze in zitten. Hoe het Chinese bedrijf het wil aanpakken is nog niet duidelijk.
Reisadvies aanpassen
Het is ook nog maar de vraag of bij de tests ook effectief passagiers zullen deelnemen. We verwachten dat EHang in de eerste plaats zal kiezen voor een vlucht zonder passagiers. Volgens EHang is zijn drone in staat om gedurende 23 minuten volledig autonoom te vliegen.
Wanneer de testen zullen worden uitgevoerd is nog niet geweten. Of binnenlandse zaken het reisadvies voor toeristen die naar Nevada willen reizen zal aanpassen, is eveneens nog onbekend.