Nieuws

Teveel aan apps zorgt voor aftakeling ecosysteem

Is de teloorgang van de app ingezet? Volgens Alex Austin slagen app-ontwikkelaars er steeds minder in om hun apps aan de man te brengen. Het aantal nieuwe apps per maand blijft stijgen, terwijl het geschatte aantal downloads langzaamaan stagneert.

 
“In 2009 was het aantal ratings per app tien keer zo hoog, wat betekent dat de apps die uitkwamen in 2009 tien keer meer werden gedownload dan vandaag,” schrijft Austin. Hij baseert zich daarvoor op cijfers van de Apple App Store. Volgens die gegevens zouden er dit jaar meer dan 50.000 apps per maand bijkomen. Hoewel Google kariger is met de informatie rond de Play Store, gaat waarschijnlijk dezelfde vlieger op.

Onevenwicht

Maar een klein deel zal opgepikt worden door het publiek, en meeste apps zullen binnen enkele maanden al ophouden met te bestaan. Dat omdat het aantal gebruikers niet in balans is met de hoeveelheid werk en tijd die in het maken van een app schuilt. De kans dat een ontwikkelaar succes geniet, is met andere woorden te klein geworden want nieuwe apps blijven onzichtbaar.
Het overweldigende aantal apps, gecombineerd met de korte tijdsduur vooraleer ontwikkelaars – verplicht of niet – de brui geven aan hun creatie, zorgen er kortom voor dat het app-ecosysteem verstoord raakt.

Limiet

Bovendien hebben de populairste apps ter wereld het plafond bereikt. Voor koplopers zoals Whatsapp, Messenger en Facebook zijn het aantal downloads met 20 procent gedaald tegenover vorig jaar. De markt van potentiële gebruikers is voor het grootste deel immers al bereikt en diezelfde verzameling apps zal je op bijna elk mobiel toestel tegenkomen.

Transformatie

Zowel Google als Apple zoeken echter naar oplossingen om hun app-platformen nieuw leven in te blazen. Op Google I/O werd bijvoorbeeld Instant Apps aangekondigd, waarmee apps via een link gedeeltelijk worden geïnstalleerd; en Apple zou van plan zijn de App Store aan een grondige makeover te onderwerpen.
 
Of dat betekent dat dit het begin van het einde betekent voor de app, wordt niet door iedereen klakkeloos aanvaard. Meesten zijn het eens dat de app een verandering doorgaat beïnvloed door concurrerende bots, ontwikkelingen zoals Instant Apps en vernieuwde UI’s. Het is te vroeg om de app te begraven, maar in deze vorm is hij gedoemd om uit te doven.

appapple app storebusinessgoogle play store

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken