Nieuws

Artificiële intelligentie verslaat ervaren gevechtspiloten

Een universiteitsstudent heeft algoritmes geschreven die ervaren tactici en gevechtspiloten konden verslaan in een vluchtsimulator. Bovendien is een Raspberry Pi-pc al krachtig genoeg om de AI aan te sturen.
Foto: Lisa Ventre

Een doctoraatsstudent uit de Amerikaanse universiteit van Cincinnati heeft een reeks algoritmes geschreven die een AI computer onoverwinnelijk kunnen maken in een luchtgevecht met gevechtsvliegtuigen. De technologie werd alvast getest in een vliegsimulator.

Toppilloot verschalkt

Gene Lee is een gepensioneerde kolonel van de Amerikaanse luchtmacht die jarenlang ervaring heeft met gevechtsvliegtuigen. Hij is een tactisch expert die al duizenden studenten heeft opgeleid en als sinds de jaren 80 gebruik maakt van vluchtsimulaties. Nu nam hij het op tegen de AI-algoritmes die de naam ALPHA meekregen.

“Ik was verrast door hoe alert en responsief het was”, zo vertelde Lee op de website van de universiteit. “Het leek zich bewust te zijn van al mijn plannen, en reageerde onmiddellijk op de veranderingen in mijn vlucht en de manier waarop ik mijn raketten inzette. Het wist hoe het mijn shot te slim af kon zijn. Het schakelde direct tussen alle defensieve en offensieve acties die noodzakelijk waren”, aldus Gene Lee.

Raspberry Pi

Lee werd samen met een aantal andere piloten in de pan gehakt door de ALPHA-algoritmes. In feite is het hem zelfs geen enkele keer gelukt om de AI-piloot te overschakelen. Elke keer stortte Lee neer in de simulator van de universiteit van Cincinnati. Uiteindelijk besloot de universiteit om ALPHA te benadelen tijdens het gevecht. Zo kreeg hij bijvoorbeeld een tragere vliegsnelheid of kon hij moeilijker wentelen met het vliegtuig. Niets mocht baten.

Het knapste gedeelte is dat je niet eens over krachtige hardware hoeft te beschikken om de AI te laten werken. De software werd al succesvol getest op een doorsnee pc van 500 dollar, maar volgens de universiteit kan zelfs een goedkope Raspberry Pi er mee aan de slag. Dat komt omdat ALPHA werkt volgens een ‘Genetic Fuzzy Tree’-systeem dat data omzet naar taalvariabelen om zo beslissingen te nemen op een manier dat een mens dat zou kunnen doen.

Teammakker

ALPHA is in staat om een team van onbemande gevechtsvliegtuigen te leiden, en zo een menselijke piloot te begeleiden. De algoritmes kunnen in opdracht van de piloot allerlei taken uitvoeren, tactisch advies geven en tegelijk bijleren uit elke ervaring.

“ALPHA zou een extreem eenvoudig te besturen AI-systeem kunnen zijn, en een erg waardevolle teammate”, dat verklaarde Onderzoekster Kelly Cohen van de universiteit van Cincinnati. “ALPHA zou continu kunnen bepalen welke taken de piloot het beste kan laten uitvoeren. Daarnaast kan het tactisch advies geven aan de rest van het team en schat het erg goed situaties in rekeninghoudend met de omgeving”, aldus Cohen.

ALPHA-algoritmeartifici-le intelligentiegevechtvliegtuigluchtmachtraspberry pisimulator

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken