Europa verdenkt Google van oneerlijke advertentiepraktijken
De Europese Commissie gaat de manier waarop Google advertenties verkoopt uitspitten. Het onderzoek werd gestart op initiatief van Commissaris voor Mededinging Margrethe Verstager. Dat weet De Tijd. Het is het derde onderzoek dat Verstager in die hoedanigheid lanceert. De commissie ziet ook graten in Google Shopping en Android.
Voor Google Shopping is Europa er niet mee gediend dat Googles eigen prijsvergelijker voorrang krijgt in de zoekmachine, zelfs wanneer andere websites relevanter zijn. Wat Android betreft wordt Google er van verdacht ook die semi-monopoliepositie uit te buiten. Dit nieuwe onderzoek focust echter op Google AdSense: de advertentiedienst van Google en tevens het kloppende hart van de internetgigant.
AdSense
AdSense is de machine achter Googles advertentie-emporium. Websites werven internetadvertenties niet zelf, maar vullen de plaatsen met reclame met de hulp van een externe dienst. Google gebruikt zijn ganse ecosysteem, waaronder niet alleen zoekresultaten maar ook mailverkeer en het gedrag van een gebruiker op andere websites die eigendom zijn van Google, om surfers van de meest interessante advertenties te voorzien. In het laatste kwartaal van 2015 haalde Google bijna 20 miljard dollar binnen dankzij AdSense.
Europa vind echter dat Google websites onder druk zet om te kiezen voor AdSense. Ook zou de zoekgigant de advertentieruimte voor AdSense-adds vaak prominenter in beeld willen zien. Verstager vindt dat Google zijn machtspositie misbruikt, extra hindernissen opwerkt en zo de concurrentie moeilijk maakt.
Google is weinig verrassend niet akkoord, en stelde een jaar geleden al dat zijn manier van werken kwalitatieve innovatie net aanmoedigt. Hoe hard de gemiddelde Europeaan met de problematiek inzit, is nog maar de vraag. Wereldwijd heeft de zoekmachine van Google bijvoorbeeld een marktaandeel van ongeveer 70 procent, maar in België en Nederland loopt dat op tot 96 procent.